اقامتگاه؛ مراحل بازارهای موازی – ایسنا



آمار و ارقام نشان می دهد که دوره تاثیر نرخ ارز بر بازارهای موازی از جمله مسکن کوتاه شده است و بازار مسکن نیز با شدت و ضعف اندکی تحت تاثیر نرخ رشد قیمت دلار قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، در سال های اخیر معمولا بازار مسکن دیرتر از طلا و ارز به تحولات اقتصادی واکنش نشان می دهد، اما دو سه سالی است که نوسانات بازارهای موازی به سرعت روی قیمت مسکن تاثیر گذاشته است.

از آبان ماه سال گذشته تاکنون قیمت هر مترمربع خانه در تهران ۴۶ درصد رشد داشته و از میانگین ۳۲ میلیون تومان در هر مترمربع به ۴۶.۷ میلیون تومان رسیده است. تورم نقطه به نقطه اکنون به 48.5 درصد رسیده است که تقریباً برابر با رشد مسکن است.

از سوی دیگر قیمت دلار طی سال گذشته حدود 40 درصد افزایش یافت. اسکناس آذر آمریکایی سال گذشته در محدوده 28 هزار تومان قرار داشت که در حال حاضر در بازار ارز 36 هزار و 200 و در بورس تقریباً 39 هزار و 200 تومان است.

در کوتاه مدت، بررسی ها نشان می دهد که بازار مسکن تحت تاثیر بازارهای موازی است. این موضوع مورد تایید فعالان صنعت ساختمان است که مدام شاهد تاثیر بازار ارز بر قیمت نهاده های ساختمانی هستند.

مقایسه قیمت مسکن با نرخ دلار نشان می دهد که همسویی نسبی بین این دو شاخص وجود دارد. دلار تا شهریورماه در محدوده 32 هزار تومان بود و هم اکنون به 39.2 هزار تومان رسید که 22.5 درصد افزایش را به ثبت رساند.

قیمت هر متر مسکن در تهران از شهریور تا آبان 8 درصد افزایش نشان داد و طی دو ماه بر اساس شاخص بانک مرکزی از میانگین 43.2 میلیون تومان در شهریور ماه به 46.7 میلیون تومان در آبان ماه رسید. . هنوز گزارش آذر ماه اعلام نشده است اما پیش بینی نوسانات قیمت مسکن در ماه مذکور دور از ذهن نیست. قیمت مسکن در شهر تهران تنها در یک ماه منتهی به آبان ماه تحت تاثیر افزایش قیمت دلار و انتظارات تورمی، 6.8 درصد رشد کرد.

تجربه نشان داده است که جامعه معمولاً تغییرات بازار ارز را نشانه تورم آتی می داند و در چنین مواقعی کالاهایی را خریداری می کند که بتواند سرمایه آنها را در برابر تورم حفظ کند. مانند طلا، مسکن و گاهی اتومبیل. بر این اساس، نوسانات قیمت پول که از مهرماه آغاز شد، تغییراتی در انتظارات تورمی ایجاد کرد که منجر به حرکت سرمایه به سمت بازار مسکن شد و در آبان ماه نمایان شد. کارشناسان معتقدند راهکارهایی برای ثبات قیمت ارز می تواند به آرامش بازار مسکن منجر شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید