مواضع هماهنگ روسیه و ایران در برابر نماینده آمریکا در سازمان ملل – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، “واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد روز دوشنبه در نشست شورای امنیت درباره بازنگری قطعنامه هسته ای ایران در سال 2015، اتهاماتی را از سوی نمایندگان کشورهای غربی مبنی بر استفاده از … هواپیماهای بدون سرنشین ایران در جنگ اوکراین واکنش نشان داد و گفت که مقامات سازمان ملل نباید در برابر فشارهای کشورهای غربی سر خم کنند و هرگونه نتیجه تحقیقات نادرست غرب در مورد استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین ایرانیان در جنگ اوکراین بدست آورد بیا، نامعتبر است.

همچنین امیر سعید ایروانی، سفیر ایران در سازمان ملل متحد نیز درباره ادعای استفاده صحبت کرد. هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی در جنگ اوکراین که از سوی نماینده آمریکا مطرح شد، گفت: ایران هیچ شیء ممنوعه شورای امنیت را به روسیه تحویل نداده است. وی همچنین گفت: پهپادهای ایرانی که قبل از جنگ به روسیه عرضه شده بودند، از سوی شورا ممنوع نشده و برای استفاده در درگیری های جاری در اوکراین تحویل داده نشدند.

نماینده ایران برخی اتهامات را بی اساس خواند و آن را تلاشی برای انحراف توجه از انتقال مقادیر زیادی تسلیحات پیشرفته به اوکراین با هدف طولانی کردن درگیری توسط کشورهای غربی خواند.

این در حالی است که در نشست سازمان ملل، نماینده آمریکا «آنتونیو گوترش“، دبیرکل سازمان ملل متحد را به “تسلیم شدن در برابر تهدیدهای روسیه” متهم کرد.

نماینده آمریکا در نشست سازمان ملل مدعی شد که دبیرکل این سازمان همچنان کارشناسانی را برای بازرسی و تحقیق به اوکراین فرستاده است. هواپیماهای بدون سرنشین این توسط ارتش روسیه استفاده نمی شود.

این ادعای واشنگتن در حالی مطرح شد که روسیه از نیروهای خود استفاده می کند هواپیماهای بدون سرنشین ایران در اوکراین تکذیب کرده و استدلال می‌کند که دلیلی برای اعزام هیئت وجود ندارد عوامل سازمان روده بر شدن از خنده به کیف برای بررسی مبدا هواپیماهای بدون سرنشین وجود ندارد ایران هم زودتر اعلام کرده بود که موضوع فروش هواپیماهای بدون سرنشین قبل از جنگ اوکراین متعلق به روسیه است.

از سوی دیگر، انگلیس، فرانسه، آلمان، آمریکا همراه با اوکراین این ماده را تایید می کنند هواپیماهای بدون سرنشین افزایش ایران از سوی روسیه ناقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد توافق هسته ای 2015 است برای پایگاه آنها از گوترش آنها از کارشناسان می خواهند که بررسی کنند هواپیماهای بدون سرنشین مورد استفاده در جنگ اوکراین، ارسال به کیف.

“رابرت چوبمعاون سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد روز دوشنبه در شورای امنیت درباره حل و فصل توافق هسته ای ایران در سال 2015 گفت: ما متاسفیم سازمان ملل متحد در مورد نقض قطعنامه هسته ای توسط ایران تحقیقات عادی انجام دهد پپستر زیرا استفاده كردن هواپیماهای بدون سرنشین یک ایرانی گزارش شده اما هنوز اقدام نکرده است».

چوب وی تاکید کرد: «ما از اینکه به نظر می رسد دبیرخانه تسلیم تهدیدهای روسیه شده و به مأموریت تحقیقی که این شورا به آن سپرده شده است، ناامید شده است.

زودتر گوترش او در گزارشی به شورا در اوایل ماه جاری گفت که کارشناسان سازمان ملل در حال بررسی اطلاعات موجود هستند و در زمان مناسب همه یافته های حاصل از تحقیقات را به شورا گزارش خواهند داد.

در روز دوشنبه که از گوترش وی در پاسخ به سوالی درباره فشارهایی که با آن مواجه شده است، به خبرنگاران گفت: «تهمت غرب به ایران هواپیماهای بدون سرنشین مورد استفاده در اوکراین به روسیه فرستاده می شود، باید در تصویر وسیع تری از هر کاری که در چارچوب جنگ انجام می دهیم بررسی شود.

دیدگاهتان را بنویسید