ترکیب سه گانه در بازار مسکن



ورود مهرداد بذرپاش به وزارت راه و شهرسازی امیدهایی را برای حرکت صنعت ساختمان و ثبات نسبی قیمت ها ایجاد کرد و این در حالی است که از ابتدای سال جاری ترکیب سه گانه تورم و ارز. قیمت ها و رکود ساخت و ساز، بازار مسکن را در معرض نوسانات و رکود قرار داد.

به گزارش ایسنا، افزایش 6.8 درصدی قیمت مسکن تهران در تنها یک ماه گذشته نشان دهنده انتظارات تورمی و هجوم سرمایه به این بازار بود. درست قبل از آمدن وزیر جدید راه و شهرسازی که می گوید برای ساخت چهار میلیون خانه به بودجه ای معادل دو برابر بودجه سالانه کشور نیاز است.

رستم قاسمی – وزیر سابق و فقید راه و شهرسازی که در روز پنجشنبه ۲۶ آذر ۱۳۰۱ بر اثر بیماری دار فانی را وداع گفت، یک روز پس از آمدن مهرداد بذرپاش به جای وی درگذشت. وی طی 16 ماه گذشته تلاش کرده تا بزرگترین پروژه دولت سیزدهم را در قالب طرح نهضت ملی مسکن اجرا کند. اما انتظارات کاندیداها و کارشناسان تا کنون آنطور که باید و شاید برآورده نشده است تنها 192 هزار نسخه به مرحله اساسی رسید.

از سوی دیگر تورم 44 درصدی بر قیمت مصالح ساختمانی و برآورد هزینه ساخت مسکن تأثیر گذاشته است. طی چند روز گذشته با بخشنامه اتحادیه سیمان، قیمت سیمان در بورس تجاری 35 درصد افزایش یافت. اگرچه مدیران و مسئولان سیمان وزارت سیمان معتقدند این موضوع تاثیری در بازار سیمان ایجاد نکرده است، اما تجربه نشان داده است که در بسیاری از موارد نوسانات قیمت ها با بخشنامه ای آغاز شده است. قیمت یونولیت از حدود 70 هزار تومان به 350 تا 500 هزار تومان افزایش یافت.

مجموعه عواملی که منجر به انتظارات تورمی شد، بخشی از وجوه را در آبان ماه 1401 به بازار مسکن کشاند و به این بازار رونق نیمه و نیمه داد. در این ماه حدود 8 هزار قرارداد خرید و فروش آپارتمان در شهر تهران منعقد شد که حاکی از افزایش 47.8 درصدی نسبت به مهرماه سال جاری و افزایش 9.6 درصدی نسبت به آبان ماه سال گذشته است. متوسط ​​قیمت به مترمربع 46.7 میلیون تومان رسید که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل 6.8 و 45.9 درصد افزایش داشت.

بذرپاش در شرایطی به وزارت راه و شهرسازی واگذار شد که بسیاری انتظار دارند با افزایش تولید مسکن قیمت ها کنترل شود. این در حالی است که متغیرهای عمدتاً خارج از بخش مسکن منجر به افزایش قیمت مسکن شده است.

همه وزارتخانه ها به بذرکار کمک می کنند

بیت الله ستاریان – کارشناس بازار مسکن در دلایل نوسانات بازار مسکن وی به ایسنا گفت: شاید بیش از 10 درصد مشکل مسکن زیر نظر وزارت راه و شهرسازی باشد و نباید فکر کنیم که اگر مسئولان این وزارتخانه را تغییر دهیم، مشکل مسکن حل می شود. ساختارهای اقتصاد باید برای تولید سالانه یک میلیون خانه آماده شود. وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، وزارت حراست و حتی وزارت امور خارجه با موضوع مسکن ارتباط دارند.

وی با بیان اینکه بیش از 95 درصد تولید مسکن در اختیار بخش خصوصی است، افزود: از وزارت راه و شهرسازی انتظار داریم زمانی که بخش خصوصی 95 درصد مسکن کشور را در اختیار دارد به وعده خود عمل کند. موضوعی تحت عنوان نهضت ملی مسکن طراحی شده است و می خواهیم در چهار سال چهار میلیون واحد مسکونی بسازیم. ناگهان چند میلیون نفر با این ایده مواجه می شوند که دولت می خواهد برای آنها خانه بسازد. در حالی که دولت تسهیل گر و قانون گذار است و نمی تواند بیش از 5 درصد تولید مسکن را در اختیار بگیرد.

از تورم مطلع شوید، قیمت مسکن تحت کنترل است

مهدی روانشادنیا، کارشناس بازار مسکن در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: مردم معمولا تغییرات بازار ارز را نشانه تورم آینده می دانند و در چنین مواقعی کالاهایی را خریداری می کنند که بتواند سرمایه خود را در برابر تورم حفظ کند. بر این اساس، نوسانات قیمت پول که از مهرماه آغاز شد، تغییراتی در انتظارات تورمی ایجاد کرد که منجر به حرکت سرمایه به سمت بازار مسکن شد و در آبان ماه نمایان شد. بدیهی است در حالی که روند نرخ ارز و تورم افزایش خواهد یافت، رشد قیمت ها در بازارهای موازی مانند طلا و مسکن ادامه خواهد داشت.

روانشادنیا گفت: افزایش قیمت نهاده های ساختمانی باعث شده تا با رکود عجیبی در ساخت و ساز مواجه شویم. سالانه به 800 هزار تا 1 میلیون واحد مسکونی در کشور نیاز داریم. در حالی که تولید فعلی کمتر از نصف این عدد است. البته امسال مجوزهایی داده شد که عمدتاً مربوط به طرح نهضت ملی مسکن است اما این پروژه نیز در برخی قسمت ها متوقف شده است. در واقع مجوز صادر می شود اما پایان کار کافی نیست.

وی با بیان اینکه واحدهای نوساز به تدریج در بازار مسکن کمیاب شده است، تصریح کرد: در شرایط تورمی کنونی گاهی شاهد توقف فروش برخی از فروشندگان هستیم. این کمبود عرضه نیز عاملی برای افزایش قیمت ها شده است.

روانشادنیا درباره وضعیت پروژه نهضت ملی مسکن گفت: در سال گذشته توجه به تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی بود اما تولید قابل توجهی مشاهده نشد. این ناامیدی منجر به تورم بیشتر شد. نامزدهای این پروژه تصمیم گرفتند با هر سطح توانایی به بازار بازگردند و خرید کنند.

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به 8 هزار معامله در آبان ماه 1401 در تهران گفت: مقایسه این تعداد با دو سال گذشته نشان می دهد که تعداد معاملات چندان کم نبوده و رقم عادی را نشان می دهد. در چند ماه 2500 معامله داشتیم و رقم 8000 واحد عدد قابل توجهی است که نشان دهنده رها شدن بخشی از وجوه جامعه به بازار املاک است.

وی مهمترین راهکارهای تثبیت بازار مسکن را کنترل تورم عمومی و افزایش ساخت و ساز دانست و گفت: خارج از حوزه مسکن باید تورم و افزایش قیمت ارز مهار شود. در باطن مسکن راهی جز تولید نیست. این تولید باید متناسب با تقاضا باشد که در حال حاضر بخش قابل توجهی از تقاضای واحدهای کوچک است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید