غارت تاریخی یک کشور؛ از سگ چینی تا الماس کوه نور


در این روزها بحث در مورد بازگشت آثار تاریخی به اصل خود بیش از گذشته مطرح شده است، بریتانیا و موزه های آن همچنان بزرگترین انبار آثار تاریخی غارت شده از سایر ملل هستند.

به گزارش ایسنا، بیست و یک اثر گرانبها از مفرغ های بنین که 125 سال پیش از پادشاهی سابق بنین غرب آفریقا به غنیمت گرفته شده بود، به دولت نیجریه آلمان بازگردانده شد که با ادامه سکوت این کشور همراه بود که ابتدا همراه بود. دزدید. آنها: بریتانیای کبیر

مجموعه برنزهای بنین در سال 1897 زمانی که سربازان بریتانیایی به پادشاهی بنین حمله کردند به سرقت رفت. به دنبال آن، کاخ سلطنتی بنین سوزانده و غارت شد و بعداً این آثار تاریخی به موزه‌های آلمان در برلین، هامبورگ، اشتوتگارت و کلن فروخته شد.

وزیر امور خارجه آلمان آنالنا بربوک اخیراً یکی از زیباترین مجسمه های برنزی بنین را به وزیر فرهنگ نیجریه، لای محمد، تحویل داده است و این نمونه ای از بیش از هزار قطعه برنز بنین متعلق به دولت آلمان است. نیجریه تحویل داده شد. بر فراز. از فرودگاه کلن به ابوجا، پایتخت نیجریه پرواز کرد. آخر هفته گذشته این آثار گرانبهای تاریخی برای اولین بار در سالن کنفرانس وزارت امور خارجه نیجریه به نمایش گذاشته شد.

در همین حال، ملت نیجریه بازگشت میراث فرهنگی از دست رفته خود را که هنوز هم بزرگترین مجموعه برنزهای بنین است که در موزه بریتانیا نگهداری می شود، جشن گرفت و بریتانیا برای بیش از یک قرن از بازگرداندن این آثار تاریخی خودداری کرد، نه با شرایط زیادی که کشورهای دیگر با اشیاء برگشتی، تاریخ را خلق کردند، خوشحال نیستند و سیاست سکوت را در پیش گرفتند.

گادوین اوباسکی، فرماندار ایالت ادو، که مرزهایش در جنوب نیجریه شامل بسیاری از چیزهایی است که قبلاً متعلق به امپراتوری بنین بود، گفت: “بریتانیا بیشتر آثار باستانی را در اختیار دارد و ما فکر می‌کردیم که آنها وارد شده‌اند. آنها رهبری را بر عهده می‌گیرند. آنهایی که به اینجا آمدند و امپراتوری را ویران کردند، آنها بودند که برنزهای بنین را از اینجا غارت کردند و آنها باید در بازگرداندن آن آثار پیش قدم شوند.”

غارت تاریخی یک کشور؛  از سگ چینی تا الماس کوه نور

برنزهای بنین در موزه بریتانیا

وزیر فرهنگ نیجریه در مراسم تحویل بخشی از برنزهای بنین از آلمان ابراز امیدواری کرد که این اقدام آلمان باعث تشویق بریتانیای کبیر برای آغاز مذاکرات برای بازگرداندن آثار موجود در موزه بریتانیا شود و همچنین اظهار داشت: موزه بریتانیا باید بفهمد که با بازگرداندن این آثار به آن می‌رسد.

ماه گذشته یکی از موزه های دولت بریتانیا به نام هورنیمن شش قطعه برنز بنین را به نماینده دولت نیجریه بازگرداند، اما موزه بریتانیا که بزرگترین مجموعه از این آثار تاریخی را در اختیار دارد، هنوز اقدامی نکرده است.

رهبران سیاسی نیجریه امیدوارند که این اقدام برلین سرآغاز یک جنبش سیاسی باشد که دولت بریتانیا را مجبور به پایان دادن به سکوت چند صد ساله خود در مورد این موضوع کند.

اما این اولین بار نیست که بریتانیای کبیر پس از غارت آثار تاریخی کشورهای دیگر، از بازگرداندن آنها به وطن خودداری می کند. در طول تاریخ، بریتانیا به دلیل ریشه های استعماری خود شناخته شده است و اکنون این کشور با فشار فزاینده ای از سوی دیگر کشورها و فعالان برای بازگرداندن اشیایی که ادعا می کنند توسط امپراتوری بریتانیا غارت شده است، مواجه است.

بسیاری از آثار فرهنگی که اکنون در موزه های بریتانیا به نمایش گذاشته شده اند، از کشورهای مستعمره غارت شده اند. جفری رابرتسون، وکیل حقوق بشر، استدلال می کند که موزه بریتانیا که حاوی بیش از هشت میلیون شی مانند برنزهای بنین و مرمرهای پارتنون است، بیشترین تعداد کالاهای سرقتی را دارد. در زیر تعدادی از آن آثار تاریخی دیگر را مشاهده می کنید که توسط انگلیسی ها غارت شدند و هرگز به اصل خود بازنگشتند.

سنگ مرمر پارتنون

غارت تاریخی یک کشور؛  از سگ چینی تا الماس کوه نور

مرمرهای پارتنون که به عنوان “مرمرهای الژین” نیز شناخته می شوند، منبع بحث داغ دیگری در مورد بازگرداندن آثار تاریخی از موزه بریتانیا هستند. سنگ های مرمری که نشان دهنده تولد الهه آتنا و نبرد قنطورس ها و لاپیت ها هستند از پارتنون یونان بین سال های 1801 تا 1805 گرفته شده اند.

یونان از سال 1453 پس از میلاد به مدت 400 سال توسط امپراتوری عثمانی اداره می شد، لرد الگین، سفیر بریتانیا در امپراتوری یونان، حدود نیمی از مجسمه های باقی مانده از خرابه های پارتنون را به خانه برد، اما یونان بعداً به این اقدام اعتراض کرد. این آثار تاریخی در زمان امپراتوری عثمانی گرفته شده است و به همین دلیل این سوال پیش می آید که آیا امپراتوری عثمانی از صلاحیت قانونی و اخلاقی برخوردار بوده که به «لرد الگین» اجازه دهد این اشیاء مهم فرهنگی را به انگلستان ببرد!؟

موزه بریتانیا تاکنون از بازگرداندن سنگ مرمرها خودداری کرده و این آثار را از پارتنون خارج کرده است.عمل خلاقانه” خواندن.

سنگ روزتا

غارت تاریخی یک کشور؛  از سگ چینی تا الماس کوه نور

سنگ روزتا که در موزه بریتانیا نگهداری می شود، به عنوان یک شی تاریخی شناخته می شود که محققان را قادر می سازد تا فرهنگ ها و تاریخ مصر باستان را رمزگشایی و درک کنند. این سنگ در اصل توسط ناپلئون بناپارت از مصر گرفته شد، اما انگلیسی ها پس از شکست فرانسوی ها در سال 1815، سنگ روزتا را گرفتند.

سنگ روزتا یکی دیگر از اشیای فرهنگی است که درخواست های زیادی برای بازگرداندن آن به کشور مبداش، مصر شده است، هرچند برخی کارشناسان معتقدند که بعید است موزه بریتانیا یکی از معروف ترین دستاوردهای خود را رها کند.

الماس کوه نور

غارت تاریخی یک کشور؛  از سگ چینی تا الماس کوه نور

Mount Light، یکی از بزرگترین الماس های تراش خورده در جهان، در بالای تاج مخملی و پلاتین ملکه انگلستان قرار دارد. این جواهر در ابتدا تاج و تخت طاووس مغول را زینت می داد و چندین بار بین گروه های متخاصم دست به دست می شد تا اینکه سرانجام پس از الحاق هند به بریتانیا در سال 1849 به ملکه ویکتوریا تحویل داده شد.

از آنجایی که تاریخ خونین الماس کوه نور شامل جنگ های زیادی بین مردان است، گفته می شود که این الماس برای مردان یک فال بد است و بنابراین فقط به زنان خانواده سلطنتی بریتانیا منتقل شده است.

امروزه این الماس در برج جواهرات لندن به نمایش گذاشته شده است. اگرچه دولت‌های هند، پاکستان، ایران و افغانستان همگی ادعای مالکیت کوه نور را داشته‌اند و از زمان استقلال هند در سال 1947، خواستار بازگرداندن آن شده‌اند، اما دولت بریتانیا با این استدلال که این جواهر قانونی به دست آمده است، این ادعاها را رد کرد.

تیپو را بردارید

غارت تاریخی یک کشور؛  از سگ چینی تا الماس کوه نور

ببر تیپو یک نیمه خودکار چوبی تقریباً به اندازه واقعی است که به یک سرباز شرکت هند شرقی حمله می کند. چرخاندن دسته باعث بالا و پایین رفتن بازوی سرباز می شود و صداهایی شبیه ناله های در حال مرگ او ایجاد می شود که با مکانیزمی که در ببر پنهان شده ایجاد می شود.

این ببر برای تیپو سلطان، حاکم پادشاهی میسور در هند در اواخر قرن هجدهم ساخته شد. نماد اصلی تیپو ببر بود که او آن را در تاج و تخت، سلاح، لباس سربازان و تزئینات کاخ خود گنجاند. پس از شکست تیپو در نبرد با کمپانی هند شرقی بریتانیا در سال 1799، سربازان انگلیسی سلطان را کشتند و ببر اسباب بازی را به همراه تکه های تخت او از کاخ تابستانی وی مصادره کردند. این اثر اکنون در موزه ویکتوریا و آلبرت به عنوان یکی از معروف ترین و جذاب ترین اشیاء به نمایش گذاشته شده است.

سرهای مائوری

غارت تاریخی یک کشور؛  از سگ چینی تا الماس کوه نور

سرهای بریده، خشک شده و خالکوبی شده مائوری ها (مردم بومی نیوزلند) در موزه های مختلف اروپا از جمله موزه بریتانیا به نمایش گذاشته شده است. مائوری ها از غارنشینان برای حکاکی روی پوست مردان استفاده می کردند و سپس شیارها را با جوهر پر می کردند. خالکوبی های معروف صورت نشان دهنده موقعیت اجتماعی بالا در فرهنگ مائوری بود و سرهای بریده و خشک شده نقش مهمی در مراسم مقدس مائوری داشتند.

اما هنگامی که اروپایی ها در سال 1770 وارد نیوزیلند شدند، آن سرهای مائوری چیزی جز دیدنی ها و اقلام تجارتی نبودند. سرهای مائوری بخشی از مجموعه استعماری بقایای انسان است که هنوز هم در بسیاری از موزه های اروپایی یافت می شود. جمع آوری و نمایش بقایای انسان ظاهراً به نام علم انجام می شد، اما در واقع وسیله ای برای اثبات تسخیر مردمان تحت سلطه بود. در سال‌های اخیر، نیوزلند تلاش کرده است این بقایای اجدادی را به کشور بازگرداند، اگرچه برخی از آنها هنوز در موزه‌ها نگهداری می‌شوند.

دست نوشته های ماگدالا

غارت تاریخی یک کشور؛  از سگ چینی تا الماس کوه نور

دست نوشته های مقداله متون مذهبی هستند که پس از نبرد مقداله (نبرد مقداله) توسط انگلیسی ها از اتیوپی ها غارت شد. در سال 1868، یک نیروی اعزامی بریتانیا قلعه را در کوه ماگدالا محاصره کرد و در نتیجه بیش از هزار نسخه خطی عمدتاً مذهبی به دست آمد که به پشت 15 فیل و صدها قاطر به بریتانیا منتقل شد و 350 نسخه از این دست نوشته ها تحویل داده شد. بر فراز. با این حال، بسیاری از این نسخه های خطی به راحتی در دسترس عموم نیستند.

در حالی که این دست نوشته ها از اهمیت فرهنگی بالایی برخوردار هستند و کارکردهای مهمی در آیین های مذهبی مسیحیان اتیوپی دارند، مشخص نیست چرا هنوز در بریتانیا نگهداری می شوند. در سال 1999، انجمن بازگرداندن آن گنجینه های تاریخی اتیوپی با مأموریت بازگرداندن اشیای غارت شده به اتیوپی تشکیل شد. این سازمان در بازیابی برخی از اشیاء موفق بوده است، اگرچه تلاش آنها ادامه دارد.

لوتی

غارت تاریخی یک کشور؛  از سگ چینی تا الماس کوه نور

لوتی یک توله سگ پکنی بود که توسط نیروهای بریتانیایی از کاخ تابستانی امپراتوری چین ربوده شد. در جریان جنگ دوم تریاک (جنگ دوم چین) در اکتبر 1860، سربازان انگلیسی و فرانسوی کاخ را غارت کردند و با یک سگ مواجه شدند. آن توله سگ به خاطر کلکسیون سلطنتی سگ هایش به ملکه ویکتوریا داده شد و ملکه پس از اینکه چگونه او را به دست آورد، او را “لوت” (از کلمه انگلیسی Loot) نامید. لوتی به دلیل عادات و ظاهر شرقی از سوی دیگر سگ های ملکه دوری گزید و تا زمان مرگش در سال 1872 در قلعه ویندزور زندگی کرد.

دانه های لاستیک

غارت تاریخی یک کشور؛  از سگ چینی تا الماس کوه نور

در سال 1876 یک کاشف بریتانیایی به نام “هنری ویکهام” 70000 دانه درخت لاستیک را از جنگل های بارانی برزیل قاچاق کرد. شیره استخراج شده از این درخت منبع اصلی تولید لاستیک طبیعی است. لاستیک یکی از ارزشمندترین منابع طبیعی در جهان بود. همانطور که کشورها به دنبال تولید بیشتر لاستیک خودرو، عایق الکتریکی و ماشین آلات جنگی بودند. از سال 1879 تا 1912، حوضه آمازون شاهد افزایش چشمگیری در تولید لاستیک طبیعی بود که منجر به گسترش استعمار اروپا در این منطقه شد. در حالی که رونق برای بخشی از جمعیت بومی ثروت ایجاد کرد، به بردگی و استثمار مردم بومی و نابودی فرهنگ آنها نیز منجر شد.

امپراتوری بریتانیا با موفقیت برخی از بذرهای دزدیده شده توسط ویکهام را تکثیر کرد و مزارع لاستیک را در مستعمرات خود ایجاد کرد و عملاً به انحصار لاستیک برزیل پایان داد. برخی از مورخان و کارشناسان محیط زیست ویکهام را مقصر این عمل می دانند “دزد زیستی” شرح داده شده

منابع: گاردین، اینسایدر

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید