شهرداری ها علاقه ای به پرداخت هزینه به کتابخانه ها ندارند – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرنگار مهر ، مهدی رمضانی سه شنبه شب در سفر به استان یزد در نشست خبری با اشاره به اینکه مردم یزد فرهنگ و مسئولان آن را دوست دارند به کتاب و کتابخوانی نیز اهمیت می دهند، اظهار داشت: معتقدیم به دلیل شبکه وسیع کتابخانه‌ها، کتابخانه‌ای عمومی که بیش از 3700 کتابخانه را در بر می‌گیرد، اگر بخواهیم مسائل مربوط به این حوزه را دقیقاً ترویج کنیم، نیازمند ارتباطات پایدار و پیشرو در استان‌ها هستیم.

وی افزود: شغل و حرفه کتابدار با شغل کارمند متفاوت است و کتابدار در کتابخانه یک خادم فرهنگی محسوب می شود.

رمضانی ادامه داد: یکی از اولویت های عملیاتی ما تکمیل دو بال در کتابخانه های عمومی است. اول کتابخانه های عمومی به عنوان مرکز ترویج فرهنگ در مرکز استان و دوم توسعه کتابخانه های سیار که استاندار یزد قول مساعدت در توسعه کتابخانه های سیار را داد.

خرید خودرو از استان تهذیه با نهاد کتابخانه های عمومی

دبیر کل سازمان کتابخانه های عمومی افزود: هر تعداد خودرویی که در استان برای کتابخانه سیار خریداری شود توسط سازمان کتابخانه های عمومی تجهیز می شود.

وی ادامه داد: طرحی با محوریت آموزش از سوی نهاد کتابخانه های عمومی در حال بررسی است که استاندار یزد قول اجرای طرح پایلوت آن را در استان یزد داد.

رمضانی بیان کرد: در رابطه با شبکه کتابخانه های عمومی کشور و منطقه وضعیت قابل قبولی داریم و نسبت به کشورهای همسایه جایگاه خوبی داریم و در آسیا پنجم هستیم.

ایران یکی از کشورهای پیشرو در ارائه خدمات کتابخانه ای است

وی بیان کرد: ایران یکی از کشورهای پیشرو در زمینه ارائه خدمات متنوع در کتابخانه های عمومی است که یکی از شاخص های این برتری ارائه خدمات به ناشنوایان و نابینایان و اقشار مختلف، راه اندازی کتابخانه های بدون کتاب پس از آن است. سوئد و غیره

رمضانی توجه به مشکل کودکان و نوجوانان در کتابخانه ها را بسیار مهم دانست و گفت: به سمت توسعه کتابخانه های کودک و نوجوان می رویم و 13 کتابخانه تخصصی کودک در کشور داریم که با نام «سفید» فعالیت می کنند. “. کاپوت ماشین”.

دبیر کل کتابخانه های عمومی در بخشی دیگر از سخنان خود یادآور شد: موضوع ترویج کتابخوانی را با جدیت دنبال می کنیم و معتقدیم با ظرفیت کتابخانه های عمومی می توان کتابخوانی را در جامعه عمومی کرد.

وی نقش رسانه ها در حوزه کتاب و کتابخوانی و کتابخانه های عمومی را بسیار مهم دانست و گفت: رسانه هم از نظر پیگیری وعده ها و هم در زمینه فرهنگ سازی در حوزه کتابخوانی بالاترین رتبه را دارد.

توجه به کتابخوانی کودکان تنها راه رواج کتابخوانی است

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور تاکید کرد: از رواج کتابخوانی و ترویج فرهنگ مطالعه در کشور گریزی نداریم مگر اینکه به حوزه کتاب کودک توجه جدی داشته باشیم.

رمضانی یادآور شد: کتابخانه ها یک نهاد عمومی خدماتی هستند و توجه عضو محور یکی از رویکردهای ماست.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: استان یزد از نظر تعداد کتابخانه 80 درصد و از نظر سرانه 50 درصد برنامه چشم انداز توسعه را محقق کرده است اما حدود 20 درصد در سال محقق شده است. شرایط عضویت

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، تا زمانی که به حوزه کتاب کودک توجه جدی نکنیم، نمی توانیم از تعمیم مطالعه و ترویج مطالعه در کشور فرار کنیم.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به پوشش کتابخانه ها در مناطق وسیعی از کشور مانند یزد و سیستان و بلوچستان اظهار داشت: مدل ارائه خدمات در این استان ها مدل کتابخانه سیار است.

پرداختی از سوی دولت و نیم درصد شهریه، کفاف حقوق کارکنان کتابخانه را نمی دهد

رمضانی در بخشی دیگر از سخنان خود در خصوص مشکلات معیشتی کتابداران اظهار داشت: حقوق کتابداران و همکاران ما در نهاد کتابخانه کم است و در حال حاضر کل حقوق ما 75 میلیارد تومان است که توسط دولت و دولت تامین می شود. نیم درصد از مالیات شهر نیز نمی دهد

وی با بیان اینکه بی پولی مشکل اصلی ماست، افزود: در ابتدای سال جاری در حوزه منابع اقداماتی انجام دادیم و سعی کردیم منابعی را تامین کنیم که مورد استقبال و مفید واقع شود.

رمضانی ادامه داد: بر اساس قانون فعلی، الگوی مدیریت کتابخانه های عمومی تلفیقی از مدل های مدیریتی آمریکایی و اروپایی است، بنابراین خدمات کتابخانه های عمومی جزو خدمات شهرداری ها محسوب می شود.

دبیرکل سازمان کتابخانه های عمومی کشور تصریح کرد: جوامع در این زمینه رغبتی به پرداخت نداشتند و اعلام شد خزانه به مدت یک سال آن را برداشت می کند و سپس در سال 1393 در مجلس تصویب شد که اگر شهرداری ها انجام دهند. خزانه داری این پول را از حساب شهرداری ها برداشت و به نهاد کتابخانه ها واریز می کرد.

رمضانی ادامه داد: اگر شهرداری به تعهد خود عمل نکند از حساب خود حذف می شود.

وی بیان کرد: ما مجری هیچ یک از پروژه ها نیستیم و به عنوان ذی نفع پیگیری کننده هستیم که وزارت رهبری وزن عددی آنها را برای پروژه ها اعتبار بخشیده است، ما اعتبارنامه کتابخانه ها را دریافت کرده ایم و برخورد جدی داریم. با این موضوع .

دیدگاهتان را بنویسید