«تابعیت» در حقوق مدنی – ایسنا



کتاب دوم جلد دوم (حضوری) قانون مدنی به موضوع «تابعیت» می پردازد.

به گزارش ایسنا، کتاب دوم (درباره تابعیت) جلد دوم (درباره اشخاص) قانون مدنی از ماده 976 تا 991 به شرح زیر است:

کتاب دوم – در مورد شهروندی

ماده ۹۷۶- اشخاص زیر تابعیت ایران محسوب می‌شوند:

1- کلیه مقیم ایران به استثنای کسانی که تابعیت خارجی آنها قطعی است. تابعیت خارجی کسانی که مدارک تابعیت آنها مورد اعتراض دولت ایران نیست مسلم است.

2- کسانی که پدرشان ایرانی است خواه در ایران و یا خارج از کشور به دنیا آمده باشند.

3- کسانی که در ایران به دنیا آمده اند و پدر و مادرشان معلوم نیست.

4- کسانی که در ایران از پدر و مادر خارجی که یکی از آنها متولد ایران است به دنیا آمده اند.

5- کسانی که در ایران از پدری تبعه خارجی متولد شده و بلافاصله پس از 18 سالگی حداقل یک سال در ایران اقامت داشته باشند در غیر این صورت پذیرش تابعیت ایران طبق مقررات آموزش و پرورش مطابق قانون خواهد بود. تابعیت ایرانی الزامی است.

6- هر زن خارجی که با شوهر ایرانی ازدواج کند.

7- هر تبعه خارجی که تابعیت ایران را کسب کرده باشد.

تبصره- فرزندان حاصل از نمایندگان سیاسی و کنسولی خارجی مشمول بندهای 4 و 5 نخواهند بود.

ماده 977-الف – اشخاص مذکور در بند 4 ماده 976 اگر بعد از سن 18 سال تمام بخواهند تابعیت پدر خود را بپذیرند باید ظرف یک سال تقاضای کتبی با تأیید دولت پدر مبنی بر اینکه آنها را می خواهند اتباع آن باشد.شناسایی را به وزارت امور خارجه ارسال کنید.

ب- در صورتی که افراد مذکور در بند 5 ماده 976 بعد از سن 18 سال تمام بخواهند تابعیت پدر خود را حفظ کنند باید ظرف یک سال با تأیید دولت درخواست کتبی به وزارت امور بدهند. پدرشان، اعلام کرد که آنها را به عنوان شهروند خود می شناسد. در خارج از کشور ارسال کنید.

ماده 978- در مورد اطفالی که در ایران از اتباع بین‌المللی متولد می‌شوند که کشور مبدأ آنها اطفال ایرانی را طبق مقررات تبعه خود بداند و رجوع آنها به تابعیت ایرانی منوط به اذن باشد معامله متقابل خواهد بود.

ماده 979- اشخاصی که دارای شرایط زیر باشند می توانند تابعیت ایران را بگیرند:

1- به سن هجده سالگی رسیده است.

2- پنج سال متوالی یا متناوب در ایران زندگی می کنند.

3- از خدمت سربازی فرار نکنید.

4- در هیچ کشوری به ارتکاب جرم سنگین یا جرم غیر سیاسی محکوم نشده باشند.

در مورد بند دوم این ماده مدت اقامت در خارج از کشور برای خدمت به دولت ایران اقامت در ایران است.

ماده 980 – کسانی که در امور عام المنفعه ایران خدمت کرده یا در امور رفاهی ایران مشارکت داشته اند و همچنین کسانی که دارای خانواده ایرانی و دارای اولاد از آنها بوده و یا دارای مقامات عالی علمی و مجرب در امور عام المنفعه هستند و تقاضای تابعیت جمهوری اسلامی می نمایند. . ایران نماینده ایران است، در صورتی که دولت صلاح بداند که بدون رعایت شرایط اقامت به تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران درآیند، با تصویب هیأت وزیران می توانند تابعیت ایران را پذیرفته باشند. .

ماده 981 حذف شد.

ماده 982- اشخاصی که تابعیت ایران را کسب کرده یا به تابعیت ایران درآمده اند از کلیه حقوقی که برای ایرانیان مقرر شده است به استثنای حق ریاست و وزیری و کفالت وزارت یا هر مأموریت سیاسی خارجی بهره مند می شوند ولی نمی توانند به موارد زیر دست یابند. مسئولین به استثنای ده سال از تاریخ صدور تابعیت:

1- ریاست جمهوری و معاونین وی.

2- عضویت در شورای نگهبان و ریاست قوه قضائیه.

3- وزارت و کفالت وزارت و شهرستان.

4- عضویت در شورای اسلامی.

5- عضویت در شوراهای استان، شهرستان و شهرستان.

6- استخدام در وزارت امور خارجه و همچنین تصدی هرگونه پست یا مأموریت سیاسی.

7- قضاوت.

8- بالاترین سطح فرماندهی در ارتش، ارتش و نیروی انتظامی.

9- تصدی پست های مهم اطلاعاتی و امنیتی.

ماده 983- درخواست تابعیت باید مستقیماً یا از طریق استانداران یا فرمانداران به وزارت امور خارجه تسلیم شود و دارای ضمیمه های زیر باشد:

1- اعتبار مدارک هویتی متقاضی و خانواده و فرزندان وی.

2- گواهي دير نظميه جهت تعيين مدت اقامت متقاضي در ايران و نداشتن سوء سابقه و داشتن مسكن كافي و يا شغل معين جهت امرار معاش، وزارت امور خارجه اطلاعات مربوط به متقاضي را تكميل مي نمايد. . و در صورت لزوم به هیأت وزیران ارسال و به منظور اتخاذ تصمیم مقتضی در رد یا قبول آن، در صورت پذیرش درخواست، سند تابعیت به متقاضی ارائه می شود.

ماده 984- زن و اولاد صغير کسي که به موجب اين قانون تابعيت ايران را تحصيل مي‌کند تابعيت دولت ايران شناخته مي‌شود ولي تابعيت زوجه ظرف يک سال از تاريخ صدور سند تابعيت زوج و تابعيت زوج منقول مي‌شود. کودکان خردسال تابعیت ظرف یک سال از تاریخ رسیدن به سن هجده سالگی منقضی می‌شود و می‌توانند به وزارت امور خارجه اظهارنامه کتبی بدهند و تابعیت کشور قبلی شوهر یا پدر را بپذیرند اما اظهار فرزندان هر دو ذکور. و مؤنث باید تأییدیه موضوع ماده 977 را همراه داشته باشد.

ماده 985- تحصیل تابعیت ایرانی توسط پدر برای اولاد او که در تاریخ تقاضا به سن هجده سال تمام رسیده اند تأثیری ندارد.

ماده 986- زن غیرایرانی که در اثر نکاح ایرانی می شود می تواند پس از طلاق یا فوت شوهر ایرانی خود به تابعیت اول برگردد مشروط بر اینکه کتباً به وزارت امور خارجه اطلاع دهد ولی هر زن که به دلیل فوت شده باشد. از شوهر سابقش دارای فرزند می باشد تا زمانی که فرزندان به سن هجده سال نرسیده باشند نمی تواند از این حق استفاده کند و در هر صورت زنی که تابعیت خارجی را به موجب این ماده می کند حق نخواهد داشت. مال غیر منقول است مگر در حدی که این حق برای اتباع خارجی اعطا شده باشد و اگر بیش از آنچه برای خارجیان مجاز است مال غیر منقول باشد یا بعداً مازاد بر آن مال به ارث برده باشد باید در ظرف یک مدت این کار را انجام دهد. سال از تاریخ خروج از تابعیت ایران یا تحصیل مال در صورت ارث، مازاد بر آن به نحوی به اتباع ایرانی منتقل شود، در غیر این صورت اموال مذکور تحت نظر مدعی العموم فروخته می شود و بهای آن تعیین می شود. پس از مشخص شدن هزینه های فروش به آنها داده می شود.

ماده ۹۸۷- ایرانی که با تبعه خارجی ازدواج می‌کند تابعیت ایرانی خود را حفظ می‌کند مگر اینکه به موجب قانون کشور زوج تابعیت زوج به واسطه عقد بر زوجه باشد ولی در هر حال بعد از فوت زوج. یا تفریق صرفاً با ارائه درخواست به وزارت امور خارجه به انضمام گواهی فوت زوج یا سند تفریق اصل تابعیت زن با کلیه حقوق و امتیازات مربوط به آن زن خواهد بود. دوباره به او منصوب شود

تبصره 1- در صورتی که قانون تابعیت کشور زوجه بین حفظ تابعیت اصلی و تابعیت زوجه به زوجه حق انتخاب داده باشد در این صورت زن ایرانی که بخواهد تابعیت کشور زوجه را بگیرد. و دلایل موجهی برای درخواست خود دارد. به شرط ارائه درخواست کتبی به وزارت امور خارجه می تواند با درخواست وی موافقت کند.

تبصره 2- زنان ایرانی که از طریق ازدواج تابعیت خارجی را کسب می کنند، در صورتی که موجب سلطه اقتصادی خارجی شود، حق مالکیت اموال غیرمنقول را ندارند. این را کمیسیونی متشکل از نمایندگان وزارتخانه های امور خارجه و ملی و اطلاعات تعیین می کند. مفاد ماده ۹۸۸ و تبصره آن در مبحث خروج ایرانیان ترک تابعیت شامل زنان مذکور نخواهد بود.

ماده 988- اتباع ایران نمی توانند از تابعیت خود صرف نظر کنند مگر در شرایط زیر:

1- به سن 25 سالگی رسیده است.

2- کابینه وزیران اجازه خروج از تابعیت را بدهد.

3- قبلاً متعهد شوند که ظرف مدت یک سال از تاریخ ترک تابعیت، حقوق خود را نسبت به اموال غیرمنقولی که در ایران مالک یا می توانند به ارث ببرند، منتقل کنند، حتی اگر قوانین ایران به اتباع خارجی اجازه مالکیت آن را داده باشد. به روشی مشابه اتباع ایرانی. مقرر می دارد زن و فرزندان فردی که به موجب این ماده از تابعیت صرف نظر می کنند اعم از اینکه فرزندان مذکور صغیر یا بالغ باشند از تابعیت ایران خارج نمی شوند مگر با اجازه هیأت وزیران. آنها

4- انجام خدمت سربازی.

تبصره الف – کسانی که به موجب این ماده تقاضای ترک تابعیت ایران و پذیرش تابعیت خارجی را دارند، علاوه بر اجرای مقررات بند (3) این ماده باید ظرف مدت سه ماه از تاریخ صدور سند انصراف از تابعیت ایران را ترک کنند در صورت عدم خروج در مهلت مذکور از مراجع ذیصلاح دستور اخراج و فروش اموال آنها صادر می شود و تمدید مهلت مذکور منوط به تصویب وزارت امور خارجه حداکثر به مدت یک سال.

تبصره ب – هیأت وزیران ضمن تصویب ترک تابعیت زن ایرانی مجرد می تواند اجازه ترک تابعیت را به فرزندانی که پدر یا جد پدری ندارند و کمتر از 18 سال تمام دارند و یا غیر از آن هستند را بدهد. . معلول پسران زن مذکور که به سن 25 سال تمام نرسیده اند به درخواست مادر می توانند برای ترک تابعیت اقدام کنند.

ماده 989- هر تبعه ايراني كه بدون رعايت مقررات قانوني بعد از تاريخ 1280 تابعيت خارجي پيدا كرده باشد تابعيت خارجي او ساقط مي‌شود و تابعيت ايران شناخته مي‌شود ولي در عين حال كليه اموال غير منقول او خواهد بود. . زیر نظر مدعی العموم فروخته می شود و پس از احراز مخارج بیع بهای آن به وی تعلق می گیرد و علاوه بر آن از استخدام در وزارتخانه و معاونت وزارت، عضویت در مجامع قانونگذاری، ایالتی، انجمن های استانی و شهری و هر شغل دولتی.

تبصره – هیأت وزیران می تواند تابعیت خارجی مشمولان این ماده را بر اساس شایستگی به پیشنهاد وزارت امور خارجه تشخیص دهد. این افراد می توانند با تایید وزارت امور خارجه اجازه ورود یا اقامت در ایران را داشته باشند.

ماده 990- اتباع ایرانی که خود یا پدرانشان طبق مقررات به تابعیت تبدیل شده و بخواهند به تابعیت اصلی خود برگردند به عنوان متقاضی تابعیت ایرانی مجرد پذیرفته می شوند مگر اینکه دولت تابعیت آنها را مناسب تشخیص دهد.

ماده ۹۹۱- تکالیف مربوط به اجرای قانون تابعیت و وصول هزینه‌های دفتر برای کسانی که تقاضای تابعیت یا ترک تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران می‌کنند و بخواهند تابعیت اصلی خود را حفظ کنند، تعیین می‌شود. آیین نامه ای که به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید