لزوم انتقال فناوری متن کاغذی به قلب جامعه



دکتر نصیر دهقان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی آموزشی ایرنا از انعقاد قرارداد بین دانشگاه علوم پزشکی ایران با تعدادی شرکت فناور برای طراحی و تولید محصولات سلامت محور خبر داد و افزود: بیش از 50 هسته، واحد و شرکت فناور با مرکز رشد و نوآوری دانشگاه ایرانیان قرارداد دارند. علوم پزشکی که دو سوم آنها در زمینه طراحی خدمات و تولید محصولات سلامت محور فعالیت دارند.

وی ادامه داد: رویکرد فعلی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت بر مبنای محاسبه نیازهای مبتنی بر سلامت جامعه واحدها و شرکت های دانش بنیان از یک سو و تولید محصولات و پوشش تقاضا و ارائه خدمات از سوی دیگر باید بیشتر در مسیر مترجمان دانش باشد.» و انتقال تکنولوژی به کار.

دهقان به مراجعه مردم به شبکه های مجازی برای انجام عملیات روزانه اشاره کرد و گفت: با توجه به همه گیری کرونا طی دو سال اخیر، استفاده از محصولات پیشگیری و ارائه خدمات حضوری در شبکه توسعه یافته است. به طور قابل توجهی درخواست های مجازی از جامعه برای دریافت انواع مشاوره ها، ویزیت ها و معاینات بهداشتی و به نظر می رسد این تغییر رفتار به عادت ماندگارتر مردم تبدیل شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: از سوی دیگر با توجه به انتقال آموزش به فضای مجازی، ارتقای سامانه های مرتبط با فرآیند یاددهی-یادگیری و سنجش چهره به چهره دانشجویان باید انجام شود. ذینفعان و عوامل محیطی جدی گرفته شود.» نوآوری – فناوری به کار گرفته شود.

رئیس مرکز آموزش توانمندی بالینی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: در واقع باید با امکان سنجی، اولویت و برنامه ریزی، اهداف دانشگاه های نسل سوم مطرح شود. از این رو ارائه مکانیزمی کاربردی برای آموزش و ارتقای مهارت‌های دانشجویان و اساتید برای رفع نیازهای آتی کشور از جمله خدمات مرتبط با جمعیت سالمند و بیماری‌های غیرواگیر بسیار حائز اهمیت است.

وی تاکید کرد: دانشگاه ها باید با ارتقای حوزه و ایجاد بستر مناسب با تقویت ارتباط با صنعت و کاهش شکاف بین شرایط موجود و مطلوب، نسبت به جمع آوری ایده های کاربردی و نوآورانه از فعالان عرصه کسب و کار اقدام کنند. یکی از مزایای عمده این رویکرد کمک به تجاری سازی محصولات و دستاوردهای دانشگاهی است.

دهقان افزود: همچنین باید با تسهیل فرآیندهای حضور تیم ها، استارت آپ ها و گسترش کیفی شرکت های دانش بنیان بتوانند ارزش آفرینی کنند و تنها به انتشار چند مقاله کتابخانه ای دل خوش نکنند.

وی تاکید کرد: با توسعه مجازی سازی خدمات سلامت محور و منتورینگ در مراکز رشد و نوآوری می توان انگیزه و اشتیاق دوگانه را در جامعه علمی کشور به ویژه دانشجویان ایجاد کرد و عدالت در دسترسی و استفاده از امکانات را ارتقا داد. حمایت از شرکت های بزرگ. آموزش و ایجاد محصولات جانبی یا مشتقات خارج شده از دانشگاه ها یا مراکز تحقیقاتی فناوری باید در اولویت کالج ها باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ابراز امیدواری کرد: با ایجاد تعاملات سازنده و هم افزایی بین بخشی و میان رشته ای، کشور به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کند.

دیدگاهتان را بنویسید