انهدام پهپادها و موشک ها از فاصله 9 کیلومتری تنها در چند ثانیه



بریتانیا قصد دارد آزمایش سلاح های لیزری خود را به سبک جنگ ستارگان آغاز کند. این سلاح ها می توانند پهپادها و موشک ها را از فاصله 6 مایلی (9.6 کیلومتری) هدف قرار داده و سرنگون کنند.

به گزارش ایسنا، به گزارش دیلی میل، شرکت اسلحه سازی Raytheon انگلستان اعلام کرده است که در سال آینده یک مرکز یکپارچه سازی لیزری پیشرفته در لیوینگستون افتتاح خواهد کرد. این مرکز جدید اروپایی بر آزمایش، پرتاب و نگهداری سلاح های دفاعی لیزری پرانرژی (HEL) متمرکز خواهد بود.

این سلاح ها برای نابودی پهپادها، موشک ها، توپخانه و خمپاره ها تنها با پرتو نور بسیار متمرکز طراحی خواهند شد.

خبر قرارداد Raytheon برای ساخت سیستم تسلیحات لیزری برای وزارت دفاع بریتانیا (MoD) در سپتامبر سال گذشته (2021) اعلام شد. این سیستم قرار است روی یک وسیله نقلیه زمینی به نام Wolfhound، یک کامیون زرهی سنگین شش چرخ که توسط ارتش بریتانیا استفاده می شود، نصب شود.

مایکل هافل، مدیر ارشد لیزرهای پرانرژی در Raytheon می‌گوید: «همه ما پهپادها، موشک‌ها، توپخانه‌ها و خمپاره‌ها را دیده‌ایم که یک تهدید بزرگ هستند و تقاضا برای لیزرهای مقرون‌به‌صرفه برای غلبه بر آنها در حال افزایش است. ایجاد یک مرکز یکپارچه سازی پیشرفته در بریتانیا نشان دهنده بلوغ تکنولوژیکی و تعهد ما به ارائه سیستم های لیزری است که برای دفاع از آسمان به آن نیاز داریم.

کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که لیزرهای پرانرژی ممکن است 30 درصد از زیرساخت‌های دفاع هوایی را در آینده تشکیل دهند.

دولت اعلام کرده است که 6.6 میلیارد پوند از بودجه دفاعی را طی چهار سال آینده به تحقیق و توسعه تسلیحات جدید مانند موشک های مافوق صوت و سلاح های لیزری اختصاص خواهد داد.

جان گالاگر، مدیر عامل تسلیحات و حسگرها در Raytheon انگلستان، گفت: “ایجاد یک مرکز ادغام لیزر در بریتانیا گام مهمی در جهت ارائه فناوری پیشرفته دفاعی است. این مرکز به موقعیت بریتانیا به عنوان یک کشور پیشرو در انرژی هدایت شده و هدایت شده کمک خواهد کرد. اطمینان حاصل کنید که از آزمایشگاه به میدان می رود.

ارتش بریتانیا یک سیستم تسلیحات لیزری را در بهار 2023 برای آزمایشی شش ماهه دریافت خواهد کرد.

سامانه پدافند لیزری قادر خواهد بود پهپادهای بدون سرنشین و دشمن را با مهمات نامحدود و رایگان که تنها 15 کیلووات پرتو لیزر است منهدم کند. این سیستم از یک حسگر الکترواپتیکال/مادون قرمز برای شناسایی پهپادهای دشمن از فاصله 6 مایلی (9.6 کیلومتری) با دید 360 درجه استفاده خواهد کرد. هنگامی که یک هدف تهدید کننده شناسایی شد، اپراتور لیزر می تواند پرتو را به سمت هدف شلیک کند و آن را در عرض دو تا ۱۲ ثانیه نابود کند. می توان آن را روی وسایل نقلیه نصب کرد یا در یک موقعیت ثابت قرار داد.

توبی مارشال، مدیر Raytheon می‌گوید: «تفاوت زیادی در هزینه‌ها و مقدار پولی که باید برای دفاع از خود در برابر تهدیدات نسبتاً ارزان خرج کنیم، وجود دارد.

پرتاب 30 تا 40 پهپاد به قیمت یک موشک دفاعی برای دشمن آسان است. اما با یک لیزر بسیار دقیق با انرژی بالا یا سیستم انرژی هدفمند، که در آن هزینه هر شلیک به طور قابل توجهی کمتر است، می توانید بسیاری از این تهدیدات را خنثی کنید. در حالی که لیزر از خارج وارد می شود، بسیاری از قابلیت های صفحه نمایش از جمله سیستم فرمان و کنترل، رادار یاب خارجی و آنتن جی پی اس در بریتانیا توسعه خواهد یافت.

الکس رز-پارفیت، مدیر مهندسی در Raytheon می گوید: لیزرهای پرانرژی از آزمایشگاه به میدان جنگ حرکت می کنند. ما با وزارت دفاع بریتانیا همکاری می کنیم تا توسعه این فناوری را تسریع کنیم و در اسرع وقت در دسترس قرار دهیم. تا سال 2025، ما کشور را در خط مقدم این فناوری نوظهور قرار خواهیم داد و نیروهای مسلح بریتانیا را به بهترین راه حل های مقرون به صرفه مجهز خواهیم کرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید