کمک به عید غدیر را فراموش نکنید – خبرگزاری مهر ایران و اخبار جهان



به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی بریری، فعال فرهنگی و نویسنده کتاب هایی چون «معاصرت تاریخ» و «قهرمان یک ملت» به مناسبت عید سعید غدیر خم یادداشتی به مهر ارسال کرد.

توضیح این یادداشت در زیر می خوانید:

شیعه معتقد است آیه 67 سوره مبارکه مائده معروف به آیه موعظه بعد از مراسم وداع و قبل از 18 ذی الحجه سال دهم هجری نازل شده است. متن این آیه مبارکه به این شرح است: «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ.» ترجمه آیه چنین است: «ای پیامبر آنچه را از سوی پروردگارت بر تو نازل شده برسان و اگر چنین نکنی رسالت او را انجام نداده ای و خداوند تو را از شر مردم حفظ می کند، بی شک خداوند هدایت نمی کند. گروهی از کافران

داستان های ائمه شیعه (علیهم السلام) و برخی از صحابه و برخی از بزرگان اهل سنت، اندیشمندان را به این نتیجه رساند که نزول این آیه، جانشینی امیرالمومنین (علیه السلام) و ولایت او بر مردم پس از پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) است. ) . پیامبر اکرم(ص) نیز در روز هجدهم ذی الحجه، حضرت امیر(ع) را به جانشینی بلافصل خود در غدیر خم منصوب کرد و همگان را به پیروی از رهبر بعدی جامعه مسلمانان (امام علی بن ابی طالب) سفارش کرد.

حضرت رسول (ص) در آن واقعه دست حضرت امیر (علیه السلام) را بلند کرد تا همه مردم آن حضرت را ببینند تا شکی باقی نماند. سپس گفتند: ای مردم، آیا من از شما سزاوار تماشای شما نیستم؟ هنگامی که حاضران تأیید کردند، حضرت چنین ادامه داد: خداوند ولی من است و من ولی مؤمنان و من از تو سزاوارترم، ولی تو. پس هر کس که من مولای او هستم، علی مولای اوست.«رسول خدا (ص) برای تأکید بیشتر این کلمه مهم را سه بار تکرار کرد: «خدایا، همه کسانی را که علی را دوست دارند و او را مولای او می شماری، دوست بدار و حفظ کن. و با هر کس که او را دشمن دارد، دشمنی کن.» و هر که او را یاری کند، و هر که او را رها کند، ساکت گردان». سپس به مردم گفت: حاضران این پیام را به غایبان برسانند.

مفسران شیعه و برخی از مفسران و علمای اهل سنت معتقدند که پس از این اعلام، آیه سوم از سوره مبارکه مائده نازل شد که به آیه اکمل معروف است: علیکم نعمیتی و رضیتا لکم الاسلام دینه «یعنی امروز کافران. از زوال دینتان ناامید شدم، پس از آنها نترسید، ترس شما باید از مخالفت با من باشد، امروز دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و اسلام را به عنوان دین شما انتخاب کردم.

پس خداوند در روز عید غدیر خم را بر ما بندگان تمام کرد. خداوند به وسیله پیامبرش صراط مستقیمی را به ما نشان داده است که به بهشت ​​دنیا و آخرت ختم می شود و آن پیروی از امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام است. پس چه عید بزرگتر از این عید مبارک؟ بنابراین طبق سنت پیامبر و امامان باید این عید را جشن گرفت. اگر بخواهیم به سنت عمل کنیم باید بدانیم که یکی از مستحبات این روز فرخنده عید و بخشش است. یکی از منابعی که در آن به این مطلب اشاره شده، «وسیل الشیعه» شیخ حر عاملی است.

کتاب «تفسیل وسائل الشیعة الی تفسیر المسائل الشریعه» معروف به «وسائل الشیعه» شامل 36000 داستان با براهین آن در موضوعات مختلف است. فقه و شریعت شیعه در فصول جداگانه (50 بخش موضوعی). این احادیث از منابع داستانی شیعه مانند کتب اربع گردآوری شده است. شیخ در پایان کتاب به تفصیل درباره منابع، اسناد و مقامات احادیث پرداخته است.

در جلد دهم این کتاب (صفحه 444) چنین آمده است:

«علیه امیرالمومنین علیه السلام که فرمودند: … چون ملاقات کردید به تسلیم دست بدهند و صلوات بر آنان در این روز و آن که حاضر غایب است. و هر که گواه است و ضعیف و ضعیف و ضعیف به رسول خدا (ص) امر می کند.

«هنگامی که در روز عید غدیر با یکدیگر ملاقات کردید، در این روز با یکدیگر سلام کنید و به یکدیگر هدیه دهید، هر که حاضر بود و این سخنان را شنید (که از فضیلت عید غدیر است) به او تحویل داده می شود. کسانی که آنجا نرفته‌اند تا به دیدار نیازمندان بروند. و قوی‌ها به کمک ضعیفان می‌آیند. پیامبر (ص) مرا به این کارها امر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید