بوی عرق بدن چه چیزی را نشان می دهد؟


علت بوی عجیب پیاز زیر بغل و بدن چیست؟ + راه حل

به گزارش اقتصاد آنلاین، در واقع زمانی که دمای بدن به دلیل فعالیت بدنی، استرس یا اضطراب زیاد و یا قرار گرفتن در محیط گرم افزایش می یابد، تبخیر عرق تولید شده از سطح پوست به خنک شدن بدن کمک می کند. . تغییرات غیرمعمول مانند تعریق بیش از حد (هیپرهیدروزیس) یا تعریق کم یا بدون تعریق (آنهیدروزیس) باعث نگرانی است. تغییر در بوی بدن به دلیل بوی عرق همچنین می تواند نشان دهنده یک مشکل سلامتی باشد.

عرق بدن به خودی خود بو نمی دهد، اما وقتی باکتری های روی پوست اسیدهای عرق تولید شده توسط غدد آپوکرین (واقع در زیر بغل، سینه ها و ناحیه تناسلی-مقعدی) را تجزیه می کنند، مواد زائد باکتری ها باقی می مانند. تشعشع می کند

اصولاً تغییر سبک زندگی و درمان های خانگی در درمان بوی عرق آنها بسیار موثر هستند، اما اگر این مشکل به دلیل یک مشکل سلامتی ایجاد شده است، برای درمان بیماری زمینه ای باید با یک متخصص پوست یا متخصص داخلی مشورت کنید. بهتر است بدانید تا پایان درمان باید بوی بد عرق خود را حتی با رعایت بهداشت مناسب تحمل کنید. پس هر چه زودتر درمان را در نظر بگیرید!

علائم بوی عرق چیست؟

عرق

اساساً بوی بدن وقتی فرد به سن بلوغ می رسد ظاهر می شود زیرا غدد آپوکرین در این زمان رشد می کنند. مردان در کنترل بوی بدن خود بیشتر از زنان مشکل دارند زیرا بیشتر عرق می کنند. به طور کلی، همانطور که برخی از افراد به طور طبیعی بیشتر یا کمتر از دیگران عرق می کنند، بوی بدن می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. اگر با علائم زیر همراه باشد بوی عرق اگر با موارد زیر مواجه شدید، باید کمی نگران وضعیت بالینی خود باشید:

تعریق و خیس شدن مداوم لباس ها به خصوص در ناحیه زیر بغل که فعالیت بدنی ندارید و محیط گرم نیست!

آنقدر عرق می کنید، مخصوصاً در کف دستانتان، که در انجام فعالیت های روزمره مانند در دست گرفتن خودکار، چرخاندن در یا استفاده از رایانه دچار مشکل می شوید.

تعریق زیاد هنگام خواب

خیس شدن مداوم پوست با تعریق و بروز عفونت های پوستی مکرر در نواحی در معرض تعریق

بوی عرق شبیه بوی میوه های گندیده است که می تواند نشانه دیابت باشد

بوی بد عرق شبیه وایتکس یا سفید کننده است که می تواند نشانه بیماری کبد یا کلیوی باشد.

علل تعریق و بوی بد عرق چیست و چه کسانی بیشتر در معرض این مشکل هستند؟

تعریق و در نتیجه بوی بدن در اثر فعالیت غدد عرق ایجاد می شود. غدد اکرین در اکثر قسمت های بدن یافت می شوند و مستقیماً به سطح پوست باز می شوند. با افزایش دمای بدن، این غدد مایعاتی را آزاد می کنند که تبخیر می شوند تا بدن شما خنک شود.

غدد آپوکرین در مناطقی از پوست که مو دارید، مانند زیر بغل و کشاله ران شما یافت می شود. این غدد هنگامی که تحت فشار قرار می گیرند، مایع شیری رنگی ترشح می کنند. جالب است بدانید که این مایع تا زمانی که با باکتری های روی پوست شما ترکیب نشود، بی بو است.

بوی بد بدن چیست؟ علت بوی بد در قسمت های مختلف بدن

اصولاً فعالیت این هورمون ها و تغییر بوی عرق در دوران بلوغ به دلیل افزایش هورمون هایی به نام آندروژن آغاز می شود. این هورمون ها تا سن بلوغ فعال نیستند. بنابراین بوی عرق در کودکی برای شما مشکلی ایجاد نمی کند. هنگامی که این هورمون ها فعال می شوند، موارد زیر می توانند بوی بدن را بدتر کنند:

ورزش سنگین

آب و هوای گرم

اضافه وزن

تغییر سطح هورمون ها در بدن به خصوص در دوران بلوغ و یائسگی (علت بوی عرق در نوجوانان و علت بوی عرق در خانم ها)

برخی از شرایط سلامتی مانند دیابت، بیماری کبد یا بیماری کلیوی

مصرف برخی داروها مانند داروهای ضد افسردگی

نوع رژیم غذایی و مصرف مداوم برخی از غذاهای چرب، روغن ها یا غذاهای با بوی تند مانند سیر، پیاز و ادویه کاری، زیرا می توانند از طریق منافذ پوست نفوذ کرده و باعث بوی عرق شوند.

کمبود ویتامین های C، D، B کمپلکس و بیماری های ناشی از آنها

انواع تعریق غیر طبیعی بدن که می تواند منجر به بوی بد عرق شود

تعریق بیش از حد، هایپرهیدروزیس نامیده می شود که در طی آن تعریق حتی زمانی که بدن نیازی به خنک شدن ندارد، رخ می دهد. دو نوع هیپرهیدروزیس وجود دارد:

هیپرهیدروزیس اولیه علت این اتفاق یک بیماری پزشکی دیگر نیست. فرد به طور کلی سالم است، اما احتمالاً از دوران کودکی یا نوجوانی تعریق شدید را تجربه کرده است. تعریق بیش از حد می تواند تنها در یک یا دو قسمت بدن مانند کف دست، پا، زیر بغل یا پیشانی رخ دهد، در حالی که بقیه بدن خشک است. معمولاً هر دو طرف بدن به یک اندازه تحت تأثیر قرار می گیرند. عرق کردن معمولا از صبح شروع می شود و تعریق شبانه رایج نیست. این معمولا حداقل یک بار در هفته اتفاق می افتد، اما برای بسیاری از افراد بیشتر اتفاق می افتد.

هیپرهیدروزیس ثانویه علت اصلی تعریق بیش از حد شناخته شده است و می تواند پس از مصرف برخی داروها، مکمل های غذایی، سیر، کافئین، نیکوتین، ادویه ها و سایر غذاهای معطر ایجاد شود. البته اضافه وزن، دیابت، نقرس، تومور، یائسگی، پرکاری تیروئید، اختلالات هیپوفیز، ضربه به سر، مصرف زیاد الکل و بیماری های عفونی نیز تاثیر دارد. معمولا همراه با هیپرهیدروزیس ثانویه، بوی عرق نیز احساس می شود.

علت دقیق هیپرهیدروزیس اولیه مشخص نیست. اگرچه استرس و اضطراب می تواند باعث تعریق شود، هیپرهیدروزیس اولیه به عنوان یک بیماری روانی طبقه بندی نمی شود. برخی مطالعات اخیر تأثیر عوامل ژنتیکی را نشان می دهد، زیرا به نظر می رسد بروز این مشکل در اعضای یک خانواده بیشتر است. همانطور که در بالا ذکر شد، هیپرهیدروزیس ثانویه شایع تر است و به دلیل چندین اختلال ایجاد می شود.

عرق بد عرق چه عوارضی دارد؟

اساساً بوی بد عرق برای روابط اجتماعی خوب نیست و حتی می تواند منجر به دوری افراد از ما شود. به عقیده بسیاری از جوامع، بوی عرق نشانه فرهنگ پایین فردی است که آموزش های لازم را در زمینه بهداشت فردی ندیده است، زیرا اگر تعریق زیاد کنترل نشود، می تواند منجر به عفونت های پوستی به خصوص قارچی شود. عفونت ها خوشبختانه امروزه با راه حل های زیادی می توان این مشکل را کنترل کرد.

آیا می توان از عرق کردن و بوی عرق جلوگیری کرد؟

اگر متوجه تعریق بیش از حد یا تعریق ضعیف شده اید، اقدامات پیشگیرانه زیر را توصیه می کنیم:

بدن خود را تمیز نگه دارید و از صابون برای بوی بد عرق استفاده کنید. حداقل یک بار در روز دوش بگیرید تا از شر هر گونه باکتری پوست خلاص شوید. همانطور که گفته شد، عرق به خودی خود اساساً بی بو است، اما وقتی باکتری های روی پوست با آن مخلوط می شوند، به سرعت تکثیر می شوند و بوی نسبتاً بدی ایجاد می کنند. بنابراین، شستشوی کامل، به ویژه در نواحی از بدن که تمایل به تعریق بیشتر دارند، می تواند به جلوگیری از بوی عرق کمک کند. استفاده از مواد شوینده و صابون های آنتی باکتریال یکی از بهترین گزینه ها در این زمینه است. حتماً هر چند وقت یکبار زیر بغل خود را بتراشید تا عرق سریعتر تبخیر شود و زمان زیادی برای تعامل با باکتری ها نداشته باشد.

پس از شستن بدن، آن را به خوبی خشک کنید. بعد از دوش گرفتن، خود را کاملا خشک کنید و به جاهایی که زیاد عرق می کنید توجه کنید. اگر پوست شما خشک است، رشد باکتری هایی که باعث بوی بدن می شوند روی آن سخت تر می شود.

از محصولات بهداشتی ضد تعریق استفاده کنید. پس از پاکسازی و خشک کردن بدن، از یک محصول ضد تعریق قوی روی زیر بغل خود استفاده کنید. این محصولات معمولا حاوی کلرید آلومینیوم هستند، یک ماده شیمیایی که تعریق را متوقف می کند. دو بار در روز، یک بار صبح و یک بار در شب استفاده کنید. اگر فکر می کنید به کمک بیشتری نیاز دارید، از پزشک خود در مورد ضد تعریقی که برای شما مناسب است سوال کنید.

لباس های خود را تمیز نگه دارید. در صورت تعریق زیاد، هر چه زودتر لباس خود را عوض کنید. تعویض لباس به کاهش بوی بد عرق کمک می کند. حتماً جوراب‌هایتان را عوض کنید، مخصوصاً اگر بوی پاهایتان دائمی است. بیشتر لباس های ساخته شده از الیاف طبیعی (پشم، پنبه یا ابریشم) بخرید، زیرا قابلیت تنفس بیشتری دارند.

مصرف برخی غذاها یا نوشیدنی ها را کاهش یا کاهش دهید زیرا آنچه می خورید بر بوی بدن شما تأثیر می گذارد. غذاهایی که باعث تعریق بیشتر شما می شوند، مانند فلفل تند یا سایر غذاهای تند، می توانند منجر به بوی تعریق شوند. بوی غذاهایی مانند پیاز یا سیر در بوی عرق تاثیر دارد. نوشیدنی های حاوی کافئین یا الکل نیز می توانند باعث تعریق بیشتر شما شوند.

تمرین تکنیک های تمدد اعصاب مانند یوگا، مدیتیشن یا بیوفیدبک را در نظر بگیرید. این روش ها می توانند به شما یاد دهند که استرسی که باعث تعریق می شود را کنترل کنید.

بنابراین با رعایت نکات ذکر شده می توان از بوی عرق بدن جلوگیری کرد.

روش صحیح تشخیص علل تعریق و بوی بد عرق

پزشکان معمولاً ابتدا افرادی را که از تعریق بد شکایت دارند معاینه می کنند. پزشک شما احتمالاً در مورد سابقه پزشکی شما سؤال خواهد کرد. آنها همچنین ممکن است خون یا ادرار شما را آزمایش کنند. این آزمایشات می تواند نشان دهد که آیا مشکل شما به دلیل یک بیماری پزشکی مانند عفونت، دیابت یا تیروئید (پرکاری تیروئید) است یا عدم رعایت بهداشت و مراقبت شخصی!

انواع روش های مقابله با بوی بد عرق که باید بدانید

اگر پزشک تشخیص دهد که علت تعریق زیاد و بوی عرق به دلیل وجود بیماری زمینه ای است، مطمئناً می تواند با درمان به موقع مشکل شما را حل کند. اما در این بین راه حل های درمانی دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

درمانی به نام iontophoresis که می تواند به کنترل تعریق دست و پا کمک کند. در این روش نواحی آسیب دیده به مدت حدود 20 تا 40 دقیقه در آب قرار می گیرند و جریان الکتریکی با ولتاژ پایین از طریق آب ارسال می شود. در ابتدا 2 تا 3 جلسه درمانی در هفته لازم است. پس از حدود 6 تا 10 جلسه درمانی، ترشح غدد عرق به طور موقت متوقف می شود. سپس درمان های نگهدارنده از یک بار در هفته تا یک بار در ماه استفاده می شود.

تزریق دوزهای کوچک سم بوتولینوم به زیر بغل (به نام بوتاکس زیر بغل) می تواند به طور موقت ترشح مایعات تعریق را مسدود کند.

برای جلوگیری از تعریق می توان از داروهای تجویزی (قرص های مخصوص بوی بد بدن) استفاده کرد. این روش درمانی باید با دقت مورد استفاده قرار گیرد، زیرا می توان آن را به گونه ای انجام داد که بدن در مواقع نیاز توانایی خنک شدن را نداشته باشد.

استفاده از دستگاه قابل حملی که امواج الکترومغناطیسی ساطع می کند می تواند غدد عرق زیر بغل را از بین ببرد و در نتیجه از تعریق آنها جلوگیری کند.

جراحی معمولا آخرین راه حل است که طی آن غدد عرق از زیر بازوها برداشته می شوند یا از رسیدن سیگنال های عصبی به غدد عرق جلوگیری می شود. جدیدترین نوع این نوع جراحی سمپاتکتومی نام دارد.

درمان بوی عرق با داروهای گیاهی

گیاهان دارویی مانند موارد زیر می توانند تا حد زیادی به شما کمک کنند تا از شر بوی بد عرق خلاص شوید:

برگ مورد: پاشیدن برگ مورد بر روی پوست با خاصیت قابض آن می تواند از تعریق جلوگیری کند.

برگ شیرین بیان: توصیه می کنیم 2 تا 3 ناحیه از بدن را که زیاد عرق می کنند با عصاره آن شست و شو دهید.

برگ حنا: پودر آن به همراه برگ سدر می تواند کمک زیادی به از بین بردن عرق موضعی کند.

مریم گلی: بهتر است جوشانده آن را بخورید و پودر آن را زیر بغل یا داخل کفش بگذارید.

رفع بوی بد عرق در طب سنتی

به گفته متخصصان طب سنتی، سرکه سیب می تواند با از بین بردن باکتری های مضر بوی بد عرق را از بین ببرد. برای درمان بوی عرق زیربغل از دم کرده نعناع و خواص ضد تعریق آن غافل نشوید. استفاده موضعی از آب لیمو و چای یا محلول آب گوجه فرنگی نیز به دلیل خاصیت ضد باکتریایی در از بین بردن بوی بد عرق بسیار موثر است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

برخی از افراد به طور طبیعی بیشتر یا کمتر از دیگران عرق می کنند و به همین دلیل بوی بدن می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. توصیه می کنیم در موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

شما ناگهان خیلی بیشتر یا کمتر از حد معمول عرق می کنید

عرق کردن، برنامه روزانه شما را مختل کرده است

شما دائماً بدون هیچ دلیلی عرق شبانه را تجربه می کنید

هنگام انجام کارهای روزانه متوجه تغییر بوی بدن خود می شوید

دیدگاهتان را بنویسید