چاکرا چیست و چه تاثیری بر سلامت جسمی و روحی ما دارد؟


اگر به یوگا یا انرژی درمانی علاقه دارید، بدون شک در مورد چاکراها و نقش آنها در جریان انرژی در بدن چیزی شنیده اید. اما آیا می دانید چاکرا چیست و چگونه بر سلامت جسمی و روحی ما تأثیر می گذارد؟ در ادامه به این سوال پاسخ می دهیم و چاکراهای اصلی و تاثیر آن ها بر ذهن و بدن را بررسی می کنیم. اگر می خواهید در مورد چاکراها بیشتر بدانید و هفت چاکرا اصلی را بشناسید تا پایان مقاله با ما همراه باشید.


چاکرا چیست؟

بین 1500 تا 500 سال قبل از میلاد در هند، مفهوم چاکرا در قدیمی ترین متن به نام “ودا” معرفی شد. وداها قدیمی ترین متون ادبی سانسکریت و قدیمی ترین متون مقدس هندوئیسم هستند. در سانسکریت «چاکرا» به معنای «دیسک» یا «چرخ» است و هر چاکرا نمایانگر یکی از مراکز انرژی بدن است. هر یک از این چرخ‌ها یا دیسک‌های انرژی با اندام‌های خاصی و همچنین حالات فیزیکی، عاطفی، ذهنی و روحی مرتبط است و بر تمام بخش‌های زندگی تأثیر می‌گذارد.

در درون این چاکراها پرانا یا انرژی شفابخش خالص وجود دارد که ما را احاطه کرده و درون ماست تا ما را سالم، شاد و زنده نگه دارد. هنگامی که چاکراها باز و در یک راستا هستند، انرژی دائما در جریان است و پرانا می تواند از طریق چاکراها جریان یابد. اما اگر چاکراها بسته باشند، ممکن است علائم جسمی یا روانی مربوط به آن چاکرا را تجربه کنیم.

هفت چاکرا چیست؟

هفت چاکرا اصلی در بدن ما وجود دارد که هر کدام در محل خاصی در امتداد ستون فقرات قرار دارند. این هفت چاکرا عبارتند از:

چاکراها چیست - هفت چاکرای اصلی و محل قرارگیری آنها

1. چاکرای ریشه

چاکرای ریشه یا مولادهارا در انتهای ستون فقرات، کف لگن و 3 مهره اول قرار دارد. این چاکرا مسئول احساس امنیت است و ما را به زمین مادر متصل می کند. چاکرای ریشه ما را با انرژی به زمین متصل می کند و به ما کمک می کند تا با مشکلات مقابله کنیم.

این چاکرا با همه چیزهایی که برای زنده ماندن نیاز دارید، از جمله نیازهای اولیه مانند غذا، آب، سرپناه و ایمنی و همچنین نیازهای عاطفی مانند رهایی از ترس و احساس امنیت مرتبط است. وقتی این نیازها برآورده شوند، نگرانی کمتری خواهید داشت.

بسته شدن این چاکرا باعث بروز بیماری های مختلفی مانند اختلالات اضطرابی، ترس و کابوس می شود. انسداد چاکرای اول نیز از نظر فیزیکی با مشکلات روده بزرگ، مثانه، روده یا کمر، ساق یا پا مرتبط است.

2. چاکرای خاجی

چاکرای خاجی یا سوادیستانا در بالای استخوان شرمگاهی و زیر ناف قرار دارد. این چاکرا مسئول خلاقیت، تمایلات جنسی و احساسات ماست و حاوی اشتیاق و لذت است. این چاکرا به نحوه ارتباط ما با احساسات خود و دیگران مربوط می شود.

وقتی این چاکرا متعادل باشد، احساس خوبی دارید. اما زمانی که این چاکرا بسته است، احساس می کنید خلاق نیستید یا از نظر عاطفی بی ثبات هستید. بسته شدن این چاکرا می تواند با اختلال عملکرد جنسی همراه باشد و شما را دچار ترس از تغییر، افسردگی یا رفتارهای اعتیادآور کند.

3. چاکرای شبکه خورشیدی

شبکه خورشیدی یا چاکرای مانیپورا از ناف تا قفسه سینه قرار دارد و وظیفه ارتباط با نیروی شخصی ما را بر عهده دارد. این چاکرا مسئول اعتماد به نفس و عزت نفس است و به ما کمک می کند تا بر زندگی خود کنترل داشته باشیم. این چاکرا همچنین با تمام چیزهای مربوط به متابولیسم، گوارش و معده مرتبط است.

وقتی این چاکرا متعادل باشد، شما احساس قدرت، اعتماد به نفس، شهودی و عزت نفس بالایی دارید. اما خاموش کردن آن باعث کاهش عزت نفس، تصمیم گیری دشوار، عصبانیت و مشکلات کنترل می شود. در این صورت، علاوه بر احساس بد نسبت به خود، ممکن است به سمت بی علاقگی یا سهل انگاری سوق داده شوید یا دیگران به راحتی از شما سوء استفاده کنند. از نظر جسمی نیز ممکن است از مشکلات گوارشی یا گاز معده رنج ببرید.

4. چاکرای قلب

چاکرای قلب یا آناهاتا در نزدیکی قلب، مرکز قفسه سینه، غده تیموس، ریه ها و سینه ها قرار دارد. (غده تیموس نقش حیاتی در سیستم غدد درون ریز و سیستم لنفاوی دارد.) چاکرای چهارم چاکرای مرکزی و محل تلاقی جسم و روح است. همانطور که از نامش پیداست، این چاکرا با عشق مرتبط است.

توانایی ابراز و دریافت عشق از این چاکرا سرچشمه می گیرد. بنابراین وقتی باز و متعادل باشد، عشق، روابط سالم و زندگی شاد جاری می شود. اما بسته شدن آن باعث ناراحتی، عصبانیت، حسادت، ترس از خیانت و نفرت از خود و دیگران می شود.

5. چاکرای گلو

چاکرای گلو یا ویشودا در گلو قرار دارد. این چاکرا با تیروئید، پاراتیروئید، فک، گردن، دهان، زبان و حنجره مرتبط است. توانایی برقراری ارتباط کلامی از چاکرای پنجم سرچشمه می گیرد.

حقیقت درونی ما از طریق چاکرای پنجم بیان می شود و در واقع وظیفه آن اطمینان از انتقال صحیح حقایق درونی ماست. چاکرای گلو همه ارتباطات را کنترل می کند و اولین چاکرای معنوی از 3 چاکرای است. (برخلاف چاکراهای پایین که بیشتر به امور فیزیکی توجه دارند.) وقتی این چاکرا باز است، می توانید به خوبی به دیگران گوش دهید و همچنین صحبت کنید و خود را به وضوح بیان کنید. اما وقتی بسته می شود، ابراز احساسات مشکل می شود و در این حالت فرد در ابراز خود یا گوش دادن به دیگران دچار مشکل می شود.

6. چاکرای چشم سوم

هر یا چاکرای چشم سوم بین چشم ها قرار دارد و بر اندام هایی مانند غده هیپوفیز، چشم ها، سر و قسمت تحتانی مغز نظارت دارد. چاکرای چشم سوم بر شهود حاکم است و توانایی تشخیص و استفاده از آن را دارد. این چاکرا با تخیل نیز مرتبط است. چشم سوم مسئول هر چیزی است که بین شما و دنیای بیرون وجود دارد و به عنوان پلی بین این دو عمل می کند. این به شما اجازه می دهد تا از هر توهم رد شوید و تصویر واضحی را ببینید.

انسداد این چاکرا دسترسی به شهود، اعتماد به صدای درونی، یادآوری حقایق مهم و یادگیری مهارت های جدید را دشوار می کند. اگر چاکراهای پایینی (ریشه، خاجی، شبکه خورشیدی و چاکرای قلب) نامتعادل باشند، چشم سوم نیز نامتعادل خواهد بود. این موضوع باعث می شود فرد قضاوت کننده، کوچک فکر و درون گرا باشد. چاکرای بسته چشم سوم با مشکلات زیادی از جمله افسردگی، اضطراب و قضاوت دیگران مرتبط است. بسته شدن این چاکرا از نظر فیزیکی نیز باعث سردرد، سرگیجه و بسیاری از مشکلات مربوط به سلامت مغز می شود. البته، وقتی چشم سوم کاملاً باز است، شما بسیار با شهود خود در ارتباط هستید و تجربیات را از منظری بالاتر درک می کنید.

7. چاکرای تاج

چاکرای تاج یا ساهاسرارا در بالای سر قرار دارد. این چاکرا مرکز روشنگری و ارتباط معنوی ما با خود، دیگران و جهان است. این چاکرا مسئول ارتباط ما با کائنات و هدایت معنوی است و در هدف زندگی نقش دارد. هنگامی که این چاکرا باز است، شما احساس می کنید هدایت شده و با انرژی جهانی در تماس هستید.

فعالیت کم این چاکرا منجر به احساس بی تفاوتی و بی هدفی در زندگی می شود یا ممکن است احساس کنید که خود همیشگی خود هستید و در ارتباط و درک معنوی خوب نیستید. برخلاف چاکراهای دیگر، چاکرای تاج معمولاً فقط با تمرینات یوگا یا مدیتیشن های خاص یا در زمان های خاص کاملاً باز می شود. شاید بتوانید با تمرینات روزانه طعم باز شدن این چاکرا را بچشید. وقتی از نظر روحی مبارزه می کنید یا استرس مکرر را تجربه می کنید، باید بر رفع انسداد و متعادل کردن چاکرای تاج تمرکز کنید.

انسداد یا عدم تعادل چاکرا

گاهی اوقات جریان انرژی در یک چاکرا کاهش می یابد یا برعکس، انرژی موجود بیش از حد است. هر یک از این شرایط نتایج متفاوتی دارد. هنگامی که یک چاکرا ضعیف است، ما در بروز ویژگی های مرتبط با آن چاکرا با مشکل مواجه می شویم و زمانی که بیش از حد فعال است، ویژگی های مرتبط با آن چاکرا به نیروی غالب در زندگی ما تبدیل می شود که می تواند اثرات فیزیکی و ذهنی داشته باشد. به عنوان مثال، فعالیت کم چاکرای اول احتمالاً به عنوان افسردگی و ناامنی ظاهر می شود، در حالی که انرژی اضافی آن به عنوان بی پروایی خطرناک ظاهر می شود.

چاکرایی که از تعادل خارج شده است می تواند بر قسمت هایی از بدن که نزدیک به آن چاکرا هستند، از جمله اندام ها، استخوان ها، مفاصل و بافت های نزدیک آن ناحیه تأثیر منفی بگذارد. از نظر روانی، عدم تعادل چاکرا می تواند باعث برهم خوردن تعادل عاطفی و افزایش خشم، غم، ترس یا ناتوانی در تصمیم گیری شود.

استرس زیاد (فیزیکی یا ذهنی) می تواند تعادل یک یا چند چاکرا را به هم بزند. عادات شخصی مانند وضعیت نامناسب، خوردن غذاهای ناسالم یا رفتارهای خود تخریبی نیز می تواند باعث عدم تعادل چاکرا شود. عدم تعادل طولانی مدت همچنین باعث بیماری های جسمی، مشکلات اسکلتی عضلانی و چالش های سلامت روان مانند افسردگی یا اضطراب می شود.

باز شدن چاکرا

چاکرا چیست - مدیتیشن برای متعادل کردن و باز کردن و متعادل کردن چاکراها

برای افزایش تعادل در چاکراها می توانید به صورت زیر در بدن خود همسویی و تعادل ایجاد کنید:

  • انجام حرکات یوگا؛
  • تمرینات تنفسی برای افزایش جریان انرژی؛
  • مدیتیشن برای پاکسازی ذهن

حرکات یوگا به تنظیم انرژی در چاکراها کمک می کند. حرکات مناسب برای باز کردن هر یک از 7 چاکرا عبارتند از:

  • چاکرای ریشه: تا کردن پاها به جلو، اسکات مالاسانا، ژست درختی، یا هر ژست تعادلی مانند ژست کوهستانی یا ژست جنگجو.
  • چاکرای خاجی: ژست الهه، حرکت جنگجو دوم، حرکاتی که کف لگن را تقویت می کند، مانند بریج پوز، یا حرکات باز کردن عمیق پشت مانند پوز کبوتر یا مارمولک.
  • چاکرای شبکه خورشیدی: حرکات تقویت کننده عضلات مرکزی مانند پوز قایق یا مثلث، چرخش و حرکات جنگجو 3.
  • چاکرای قلب: حرکات بازکننده قلب مانند حالت شتر یا حرکت چرخ. ژست صورت گاو و ژست جنگجوی فروتن نیز به باز کردن سینه، شانه ها و بازوهای شما کمک می کند تا بتوانید بهتر دیگران را در آغوش بگیرید. خم شدن به پشت، پلانک معکوس و سگ رو به بالا نیز این چاکرا را فعال می کند.
  • چاکرای گلو: حالت شخم، حالت ماهی و پایه شانه.
  • چاکرای چشم سوم: حرکاتی که شامل تماس نزدیک بین بالاتنه و پایین تنه است، مانند چین به جلو، و همچنین حالت کودک، حالت دلفین و حالت عقاب.
  • چاکرای تاج: ایستادن روی سر (Headstand)، حالت درختی (Tree Pose) و حرکاتی که در پایان تمرینات یوگا انجام می شود، یعنی ساواسانا (savasana) یا بدن مرده (Corpse Pose).

اگرچه هر چاکرا ویژگی های خاص خود را دارد، اما همه آنها به عنوان یک سیستم یکپارچه عمل می کنند. یعنی عدم تعادل یک چاکرا روی چاکراهای دیگر نیز تاثیر می گذارد. به عنوان مثال، اگر چاکرای گلو مسدود شده باشد، در چاکرای قلب نیز با مشکل مواجه خواهید شد، زیرا قادر به بیان احساسات خود نیستید.

چاکرا درمانی چیست؟

چاکرا درمانی شامل درمان و متعادل کردن بدن انرژی است. افکار، احساسات و رفتارها همگی از انرژی و فرکانس های انرژی تشکیل شده اند. چاکرا درمانی هرگونه انسداد در بدن انرژی را برطرف می کند تا انرژی آزادتر جریان یابد و مشکلات روحی، عاطفی و جسمی کمتری داشته باشیم. برای ایجاد تعادل در هر چاکرا، باید تمرینات، مانتراها و اقدامات خاصی را انجام دهیم. در ادامه مفیدترین تکنیک های چاکرا درمانی را معرفی کرده ایم.

1. زمین

کارهای زمینی شامل راه رفتن با پای برهنه در طبیعت است. این تکنیک زمانی که احساس اضطراب یا عدم تعادل می کنید بسیار مفید است. همانطور که روی چمن یا شن راه می روید، تصور کنید ریشه هایی از کف پای شما بیرون می آیند و تا مرکز زمین امتداد می یابند. همانطور که راه می روید، نفس عمیق و آهسته بکشید و مانترا “من زمین گیر هستم” را تکرار کنید.

2. مدیتیشن های متعادل کننده چاکرا

این مراقبه ها به صورت رایگان در اینترنت در دسترس هستند. مدیتیشن دلخواه خود را پیدا کنید و در مکانی ساکت بنشینید و به صدای مدیتیشن گوش دهید تا چاکراهای خود را متعادل کنید.

3. جلسات ریکی

در این جلسات، استاد ریکی به جابجایی و تعادل انرژی در چاکراهای شما کمک می کند تا هماهنگ و روان تر شود. همچنین می توانید خودتان ریکی را تمرین کنید.

حرف پایانی

اگر علائم چاکراهای مسدود شده دارید، بدانید که این کاملا طبیعی است. شرکت در کلاس یوگا یا تمرین این تکنیک ها می تواند همه آنها را متعادل کند تا مسیری برای جریان پرانا از سر تا پا ایجاد کند.


نحوه خرید - مجموعه صوتی مراقبت از خود
سلامتی با ارزش ترین ارزش انسانی است




فروشگاه چطور - مجموعه صوتی روابط عاطفی و ازدواج

دلیل بسیاری از خیانت ها یا طلاق های زناشویی این است که نمی دانیم چگونه با شریک یا همسرمان ارتباط برقرار کنیم.

به این مجموعه صوتی گوش دهید و تاثیر آن را در زندگی مشترک خود احساس کنید.




هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن مراجعه به پزشک یا متخصص ضروری است. اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید