آزمایش بالینی واکسن استنشاقی آلزایمر برای اولین بار آغاز می شود


دانشمندان به زودی اولین آزمایش انسانی واکسن استنشاقی آلزایمر را آغاز خواهند کرد که می تواند به پیشگیری یا کند کردن پیشرفت بیماری کمک کند. این واکسن از دارویی به نام پروتولین برای تحریک سلول های ایمنی و حذف پلاک های چسبنده در مغز استفاده می کند.

تا چند ماه پیش، درمان آلزایمر بعید به نظر می رسید. آزمایش‌های دارویی بیش از 20 سال برای تولید درمان‌هایی که پیشرفت بیماری را متوقف می‌کنند شکست خورده است و چندین شرکت بزرگ داروسازی مأموریت خود برای توسعه درمان‌های آلزایمر را به کلی کنار گذاشته‌اند. بنابراین، تنها امید بیماران برای بهبودی، داروهایی بود که علائم آلزایمر را برای مدت محدودی کاهش می‌دهند.

امکانات جدید در زمینه درمان آلزایمر اکنون می تواند فعال شود زیرا بیمارستان بریگام اند زنان اعلام کرد که اولین آزمایش انسانی واکسن بینی آلزایمر را که برای جلوگیری یا کند کردن پیشرفت بیماری طراحی شده است، هدایت می کند.

آلزایمر

در این کارآزمایی، 16 فرد بین 60 تا 85 سال مبتلا به آلزایمر دو دوز واکسن را در هفته به طور جداگانه دریافت خواهند کرد. دهه ها تحقیق نشان داده است که تحریک سیستم ایمنی می تواند به حذف پلاک های آمیلوئید بتا در مغز کمک کند.

پلاک‌های چسبنده علامت بیماری آلزایمر هستند و زمانی تشکیل می‌شوند که تکه‌های پروتئین بتا آمیلوئید بین سلول‌های عصبی انباشته می‌شوند و توانایی فرد برای تفکر یا به خاطر سپردن اطلاعات را مختل می‌کند.

این واکسن دارویی به نام پروتولین را مستقیماً به مجرای بینی تزریق می کند که هدف آن فعال کردن سلول های ایمنی برای حذف این پلاک های مغزی است. به گفته جفری کامینگز، استاد علوم مغز در دانشگاه نوادا، لاس وگاس، این مفهوم کاملاً جدید نیست، اما در حال حاضر بسیار امیدوارکننده به نظر می رسد.

نتایج این کارآزمایی می تواند اطلاعات بیشتری در مورد نحوه جلوگیری از پیشرفت آلزایمر ارائه دهد، زیرا شرکت کنندگان باید در مراحل اولیه بیماری خود باشند. با این حال، دانشمندان ابتدا باید ثابت کنند که واکسن بی خطر است و تعیین کنند که چند دوز تزریق شود.

دیدگاهتان را بنویسید