وضعیت مرگبارتر از خرابی گاز!



غلبه سرمای سیاه هوا، افزایش مصرف گاز، کمبود گاز در کشور، اولویت گازرسانی در بخش خانگی، استفاده نیروگاهی از سوخت دوم، قطعی گاز صنعتی و آلودگی هوا در سال جاری تکرار شده و ابر سیاه آن بر سر مردم است. و صنایعی که اکثر بورس ها تحت الشعاع قرار دارند. سناریویی چالش برانگیز که در آن یک تحلیلگر بازار سرمایه با تشریح دلایل آن به تشریح تاثیر قطعی گاز صنعتی بر بازار سرمایه پرداخت و ابهامات موجود پیش از این بازار را مرگبارتر از گاز قطعی صنایع صنعتی و شرکت های بورسی عنوان کرد. !

روز در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه ایران از نظر ذخایر گازی رتبه دوم جهان را دارد و بیش از 17 درصد از ذخایر گازی جهان به ایران اختصاص دارد، گفت: یکی از مهمترین صادرکنندگان گاز در جهان است. نه انتظار می رود با هر گونه مشکلی در حوزه گاز مواجه شود.

اثرات منفی عدم سرمایه گذاری بر انرژی

وی ادامه داد: می توان گفت مهم ترین دلیلی که کشور در این زمینه به این نقطه رسیده است، عدم سرمایه گذاری در صنعت گاز است. قاعدتا 30 میلیارد متر مکعب ذخایر گاز بدون سرمایه گذاری قابل استخراج نیست. طبق آمار مصرف روزانه گاز در کشور 700 میلیون مترمکعب است که نسبت خانوارها حدود 200 میلیون مترمکعب است. مصرف بخش داخلی تقریبا 6 برابر مصرف سرانه جهان است!

این تحلیلگر بازار سرمایه با تاکید بر اینکه ایران همواره توانایی صادرات گاز به کشورهای همسایه را داشته است، گفت: از آنجایی که سرمایه گذاری مجدد صورت نگرفته، به نقطه ای می رسیم که از سال گذشته به تدریج نشانه ها نمایان می شود، از سال 1404 اگر وجود داشته باشد. بدون سرمایه گذاری مجدد، عملا با کمبود گاز مواجه خواهیم شد. البته این عدم سرمایه گذاری در سایر حوزه ها از جمله آب و برق نیز قابل مشاهده است.

شریعتی با بیان اینکه چرا سرمایه گذاری مجدد صورت نمی گیرد، گفت: از یک سو جذابیت سرمایه گذاری برای بخش خصوصی وجود ندارد و از سوی دیگر چون دولت نتوانسته نفت صادر کند سرمایه اضافی برای سرمایه گذاری ندارد. و فقط می تواند هزینه های روزانه کشور را خرج کند. لیوری. در چنین شرایطی، انتخاب راه درست اهمیت بیشتری دارد. یعنی حذف یارانه انرژی و شناسایی فقرا، نه اینکه گاز، برق و آب ارزان برای همه مردم یکپارچه شود. پول نقد بدهید. این منجر به مصرف بهینه می شود.

وی افزود: برخی از کارخانه های ذوب آهن که بسیار پرمصرف هستند در استان هایی قرار دارند که با بحران آب مواجه هستند. از طرفی برق در کشور از طریق سیکل ترکیبی یا نیروگاه های گازی تامین می شود. بنابراین اگر مشکل گاز داشته باشیم، مشکل برق نیز خواهیم داشت. در این شرایط راه حل کوتاه مدتی که برای جلوگیری از قطعی برق در بخش خانگی انجام می شود، قطع برق و گاز صنایع است. در واقع ما آمادگی انجام جراحی اقتصادی در حوزه انرژی را نداریم.

این تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص قطعی برق در تابستان گفت: برق صنعت فولاد و برخی از صنایع سیمان در تابستان قطع شد که نتیجه آن بر اساس اعلام انجمن فولاد بیش از 6 میلیارد دلار زیان وارد کرد. چرا که کشوری که از کمبود ارز رنج می‌برد، برق فقط صنایع ارزی خود را قطع می‌کند و ورود ارز به کشور را کاهش می‌دهد. سالانه شش میلیارد دلار می‌تواند گندم کشور را تامین کند.

Swing باعث کاهش تولید و افزایش قیمت می شود

شریعتی افزود: در زمستان هم همین اتفاق می افتد. فهرستی برای خوراک شناسی در برخی از صنایع فولاد و سیمان تهیه شده است که احتمالاً دامنه آن به پتروشیمی ها هم کشیده می شود. یعنی در بازار سرمایه، تحلیلگران به این سمت می روند که به جای 12 ماه، 11 ماه برای تولید شرکت ببینند. البته این به طور کلی به درآمد شرکت لطمه ای وارد نمی کند، زیرا قیمت محصولات به اندازه کمبود عرضه یا تولید بالا می رود.

وی درباره قیمت سیمان و فولاد توضیح داد: در تابستان که برق صنعت سیمان قطع شد، قیمت سیمان بسته بندی شده نوع دو به بیش از 100 هزار تومان افزایش یافت و حتی اعتراضاتی را به دنبال داشت که ناشی از عرضه سیمان بود. در مبادلات تجاری در حالی که مکانیزم کیسه به گونه ای است که به عرضه و تقاضا امکان تعیین قیمت را می دهد. این در حالی است که تولید شرکت های سیمانی در تابستان کاهش یافت. در زمستان نیز این اتفاق می افتد. به عنوان مثال کارخانه های اسفنجی زن تا شهریور هر تن آهن اسفنجی را 8.5 میلیون تومان می فروختند که این رقم در هفته گذشته به بیش از 9.5 میلیون تومان رسید. زیرا برخی از کارخانه ها حامل گاز هستند و قیمت محصولات آنها افزایش و تولید کاهش می یابد. این را می توان در گزارش های ماهانه شرکت ها مشاهده کرد.

تعاریف تجربه نشده اند

این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه با تاکید بر اینکه از نظر بورس ها قطعیت ها صلاحیت نیست، ادامه داد: نتیجه سهام فولاد قطع نشود. فکر نمی‌کنم عوامل تعیین‌کننده تخمین بزنند که برای هر متر مکعب گاز مصرفی چقدر ارزش افزوده وجود دارد. حتی بهتر است گاز یک بخش خانگی در استان تهران را برای قطع بهینه قطع کنیم، مثلاً یک کارخانه فولاد در استان سمنان می تواند آن را تولید کند. اما سهمیه ها استان محور هستند تا انتخابی.

شریعتی با تاکید بر اینکه خرابی های گاز صنعتی بازار سرمایه را با خطر مواجه می کند، گفت: این ریسک کمتر از سایر ابهامات و ریسک هایی است که بازار با آن دست و پنجه نرم می کند. زیرا با کمبود تولید، قیمت محصولات افزایش می یابد. شرکت های فولاد، سیمان و پتروشیمی به احتمال زیاد در راستای همگام سازی تعمیرات اساسی خود با قطعی برق و گاز حرکت خواهند کرد.

تحلیل شرایط بازار سهام

وی با اشاره به حرکت شاخص کل بورس در محدوده یک میلیون و 400 هزار واحدی، گفت: با وجود اینکه نرخ ارز به بالای 29 هزار تکان رسیده است، اما ابهامات دولت برخلاف آنچه می گفتند رو به افزایش است. ابهامات در خصوص عدم تعیین تکلیف قیمت دستوری، عدم تعیین تکلیف ارز ترجیحی و … بازار را با سوال مواجه کرده است و با توجه به کسری بودجه دولت این نگرانی وجود دارد که چه بلایی سر بازار بیاید.

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به فروش اوراق بهادار توسط دولت گفت: دولت به دلیل کسری بودجه مدام در حال عرضه اوراق است و باعث شده نرخ بازدهی بدون ریسک به بالای 24 درصد برسد و این یکی از اهرم‌هاست. به بازار.” سرمایه به آن فشار می آورد که افزایش نیابد. با این حال، پتانسیل بازار حفظ شده است. صحبت از فروش تعدادی از ارزهای صادراتی شرکت ها به قیمت بالاتر از کف قیمت نیما بود. در حال حاضر فاصله نیما با بازار آزاد تقریبا به بالاترین حد خود رسیده است و همین امر باعث می شود شرکت ها تمایلی به عرضه ارز خود در سامانه نیما نداشته باشند.

شریعتی افزود: بازار در محدوده ای است که TTM P/E نزدیک به 80 شرکت بزرگ بازار سرمایه به زیر هشت واحد رسیده و P/E این 80 شرکت نیز به زیر شش واحد رسیده است. یعنی بازار وضعیت خوبی دارد اما ابهامات سیاست خارجی و داخلی و همچنین ابهامات اقتصادی اجازه نمی دهد بازار مسیر درست خود را پیدا کند. من فکر می کنم در ماه آینده مسیر روشن تری به بازار وجود خواهد داشت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید