امیرعبداللهیان: وجوه بلوکه شده آمریکا در افغانستان باید آزاد شود



حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ظهر امروز (یکشنبه) با مولوی امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان و هیئت مشترک وی دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش ایسنا، امیرعبداللهیان در این نشست با تاکید بر اینکه تاریخ نشان داده است که پیوند بین ملت های ایران و افغانستان نوعی خویشاوندی است، گفت: مردم پرشور افغانستان نشان دادند که هیچ قدرت خارجی نمی تواند افغانستان را اشغال کند. ” .

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سخنان مثبت رهبران طالبان مبنی بر تشکیل دولت فراگیر، بر ارائه شاخص های قابل قبول در این زمینه تاکید کرد.

امیرعبداللهیان کمک‌های بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران به مردم رنج‌دیده افغانستان را یادآور شد و افزود: ایران با ادامه این کمک‌ها از ظرفیت‌های منطقه‌ای برای کمک‌های بیشتر برای کاهش مشکلات مردم افغانستان استفاده خواهد کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان نیز سیاست های نادرست ایالات متحده و متحدانش در 20 سال گذشته در افغانستان را محکوم کرده و ایجاد اختلاف بین افغانستان و کشورهای همسایه را یکی از ارکان سیاست ایالات متحده در منطقه خوانده است.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: منابع مالی افغانستان که توسط آمریکا بلوکه شده است باید آزاد شود و به دلایل بشردوستانه و کمک به بهبود وضعیت اقتصادی مردم افغانستان به این کشور اهدا شود.

وزیر امور خارجه همچنین شهادت دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در مزارشریف را یادآور شد و مسئولیت دولت افغانستان در قبال حفاظت از اماکن دیپلماتیک را یادآور شد. در این نشست، هیئت افغانستان گزارشی از روند مبارزه با داعش و دیگر گروه های تروریستی و همچنین سیاست های مربوط به مبارزه با قاچاق و قاچاق مواد مخدر در افغانستان در دولت جدید افغانستان ارائه کرد.

سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان با تشکر از میزبانی جمهوری اسلامی ایران از مهاجران افغانستانی در 43 سال گذشته، به مشترک المنافع دو ملت اشاره کرد و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره از افغانستان و دولت جدید افغانستان حمایت کرده است. نه از کشورهای همسایه.

هیأت افغانستان با احتساب جنایات آمریکا علیه مردم افغانستان گفت: «اگرچه آمریکا با شکست شرم آور افغانستان را ترک کرد، اما همچنان به سیاست های خود علیه مردم افغانستان ادامه می دهد و در نتیجه این سیاست ها، 80 درصد مردم افغانستان در این کشور حضور دارند. زیر خط فقر هستند.»

در این دیدار همچنین در مورد تامین آب جمهوری اسلامی ایران از رودخانه هیرمند بحث و تبادل نظر شد. برای حل مورد مورد نظر

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید