اثر هنری محصول یک هنرمند زیستی است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



بر اساس گزارش ها خبرگزاری مهر، عبدالحمید قدیریان در این نشست که صبح چهارشنبه 25 خرداد ماه با عنوان آفرینش تجربه آفرینش هنر دینی برگزار شد، به بیان تجربیات خود در خلق آثار هنری و ارتباط موثر با مفاهیم پرداخت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به تصویر کشیدن مفاهیم دینی از قداست آنها نمی کاهد؟ حتی خود قرآن هم برای رسیدن به ما انسانها نازل شده و در قالب کلام و کتاب به دست ما رسیده است، پس این نگاه نباید. ما را از تعمق در مفاهیم بازدار، اما شجاع باشیم و از خدا برای ورود به این امر اجازه بگیریم، دست به کار شویم و پیش برویم، هرچند ممکن است اشتباه کنیم.

وی افزود: هنرمند باید وارد مفاهیم دینی شود و در آن زندگی کند، صرف دانستن مفاهیم انسان را به جایی نمی برد، ما برای درک عناصر هستی به دنیا آمده ایم. پس باید تعبیه شود زیرا وارد شدن به این شغل خود آنقدر سودآور است که یک بچه 13 ساله فقط یک مفهوم را درک کرده و به تعبیر امام در مقابل علمای هفتاد ساله قرار گرفته است. البته، عامل خطر نیز باید کاهش یابد. بسیاری از مردم از این کانال منحرف شده اند، همانطور که قرآن می فرماید برای مردمش راهنمای و برای برخی گمراه کننده است.

وی در بخشی دیگر از گفتگوی خود با بیان اینکه برای برون رفت از رکود فکری باید به گستردگی مفاهیم و درک و نگرش ناقص او توجه کرد، گفت: باید درک کرد که مفاهیم سه بعدی هستند. از طرفی دید ناظر (هنرمند) بسته به قد و موقعیت او ممکن است متفاوت باشد. یعنی هم مفهوم (به عنوان سوژه) و هم هنرمند (به عنوان ناظر) به زوایای مختلف نگاه می کنند و تنها بخشی از مفهوم را مشاهده می کنند و ابعاد محدود را درک می کنند.

عبدالحمید قدیریان در ادامه به بیان تجربه خود در خلق آثار هنری پرداخت و گفت: علاوه بر تکنیک، بیو آرتیست بودن و شناور بودن در مفاهیم بسیار مهم است. هنرمند آنچه را که قبلا دیده است ارائه می دهد. این دید یا با چشم سر اتفاق می افتد یا در ذهن و تخیل او منعکس می شود. این تصویر حاصل زندگی اوست.

استاد برجسته نقاشی در ادامه به بیان تجربیات خود به عنوان آغاز راه با توسل به خداوند و کسب اجازه از وی برای شروع کار پرداخت و افزود: هنرمند باید با کمک علما مفاهیم را درک کند و ابتدا تفکر سالم برای خود ایجاد کند. سپس یک اثر هنری ایجاد کنید. همچنین در حین خلق اثر و تکمیل آن باید دائماً اثر خود را به مخاطب ارائه کند و نظر او را جویا شود که این رفت و آمد در اثر هنری عاملی برای بهبود کار است.

چهره هنر سال انقلاب در پاسخ به درخواست عموم مردم برای بیان خاطرات شخصی خود در زمان خلق اثر گفت: کجا زیباست؟ تا اینکه اوایل دهه نود به اربعین رفتم. دیدم بیشتر از زیارت است. خداوند صحنه آفرید و مردمی را جمع کرد که در نبود امکانات، در تهدید داعش، سختی راه و وضعیت نامساعد فیزیکی، عاشقانه در این جاده قدم زدند. مثل معجزه ای در دل بود که همه را به کربلا می کشاند. انگار خدا قبلاً دل ها را فرستاده بود و حالا بدن ها می روند ببینند دلشان کجاست. با وجود همه سختی های سفر، از همه می پرسی چطوری؟ گفت: عالی!

وقتی از اربعین برگشتم انگار مفهوم و کلام حضرت زینب سلام الله علیها تداعی شد و بر من عرضه شد. بعد از آن و در عرض سه ماه، حدود بیست و پنج تابلو را کار کردم و مجموعه «آسمان حسین» ساخته شد.

در پایان این مراسم عبدالحمید قدیریان یاد و خاطره مرحوم نادر طالب زاده را زنده کرد و به بیان ویژگی های شخصیتی وی پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید