آیا درمانی برای سرطان سینه وجود دارد؟ حقایقی که باید بدانید


سرطان سینه شایع ترین سرطان در زنان و سرطانی است که بیش از هر نوع سرطان دیگری در جهان تشخیص داده می شود، به طوری که در سال 2020 تقریباً 3.2 میلیون مورد جدید سرطان سینه در سراسر جهان تشخیص داده شد که 11.7 درصد از کل سرطان ها را تشکیل می داد. . . ممکن است از خود بپرسید که آیا سرطان سینه درمان دارد یا خیر؟ برای آشنایی بیشتر با این بیماری و روش های درمان آن تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

انواع سرطان سینه

1. انواع سرطان سینه مثبت


سرطان سینه انواع مختلفی دارد، از جمله:

  • گیرنده استروژن مثبت: این نوع سرطان سینه در حضور هورمون استروژن بسیار سریعتر رشد می کند.
  • گیرنده پروژسترون مثبت: این سرطان در حضور هورمون پروژسترون بسیار سریعتر رشد می کند.
  • گیرنده فاکتور رشد اپیدرمی نوع 2 مثبت یا HER2 (HER2): این نوع سرطان مقدار زیادی پروتئین HER2 تولید می کند که باعث رشد سلول های سرطانی می شود.

هورمون درمانی یا درمان هدفمند معمولا برای سرطان سینه مثبت توصیه می شود.

2. انواع سرطان سینه منفی

  • گیرنده استروژن منفی؛
  • گیرنده پروژسترون منفی؛
  • HER2 منفی

درمان های کمی برای سرطان سینه نوع منفی وجود دارد.

مراحل سرطان سینه

مراحل سرطان سینه بر اساس سرعت رشد سرطان و گسترش آن به سایر قسمت های بدن تعیین می شود. به طور کلی، سرطان سینه هر چه زودتر تشخیص داده و درمان شود، شانس زنده ماندن بیشتر است.

  • سرطان سینه درجه 0: این مرحله یک مرحله پیش سرطانی بدون سلول های سرطانی مهاجم است.
  • مرحله 1 سرطان سینه: تومور کوچک است و در قفسه سینه قرار دارد. ممکن است مقدار کمی سرطان در غدد لنفاوی مجاور وجود داشته باشد.
  • مرحله 2 سرطان سینه: تومور هنوز در سینه است، اما بزرگ است و ممکن است به چندین غدد لنفاوی مجاور گسترش یافته باشد.
  • سرطان سینه درجه 3: سرطان به پوست، دیواره قفسه سینه یا چندین غدد لنفاوی در داخل یا نزدیک قفسه سینه گسترش یافته است.
  • سرطان پستان درجه 4: سرطان سینه متاستاتیک است، به این معنی که سرطان به یک یا چند قسمت دورتر بدن (معمولاً استخوان ها، ریه ها یا کبد) گسترش یافته است.

در واقع، مرحله سرطان به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • اندازه تومور؛
  • درگیری غدد لنفاوی با سلول های سرطانی؛
  • متاستاز یا گسترش سرطان به نقاط دوردست بدن.

درمان سرطان سینه

هنوز هیچ درمانی برای سرطان سینه متاستاتیک وجود ندارد، اما در سال های اخیر درمان های جدید امید به زندگی افراد مبتلا به سرطان سینه متاستاتیک را افزایش داده است. همچنین ویژگی‌های مولکولی و ژنتیکی سرطان سینه بیشتر شناخته شده است که می‌تواند منجر به کشف درمان‌های مؤثرتر و اختصاصی‌تر برای هر فرد شود.

اکنون محققان می دانند که سرطان سینه یک بیماری واحد نیست. انواع مختلفی از سرطان سینه با علل و درمان های متفاوت وجود دارد. هنگامی که سرطان سینه تشخیص داده می شود، پزشک مرحله بیماری را بر اساس سن، نوع، مرحله و اندازه سرطان بیمار ارزیابی می کند.

انتخاب روش درمان سرطان سینه

سرطان سینه درمان دارد - انتخاب روش درمان سرطان سینه

درمان سرطان سینه به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • مرحله سرطان؛
  • محل و تعداد و اندازه تومور؛
  • ویژگی های مولکولی و ژنتیکی سرطان؛
  • اولویت های بهداشتی و درمانی فردی

تیم پزشکی ممکن است از درمان هایی مانند جراحی و گاهی پرتودرمانی برای درمان سرطان سینه در مراحل اولیه استفاده کند. برای درمان سرطان سینه که به سایر نواحی بدن گسترش یافته است، ممکن است از درمان های سیستمیک استفاده شود، از جمله:

انواع جراحی سرطان سینه

جراحی شامل برداشتن تومور و بافت های اطراف آن است. آنها همچنین از جراحی برای ارزیابی غدد لنفاوی زیر بغل استفاده می کنند. استفاده از جراحی تاثیری بر سایر روش های درمانی ندارد. به طور کلی، تومورهای کوچک معمولاً با جراحی برداشته می شوند. در ادامه به معرفی انواع جراحی سرطان سینه می پردازیم.

1. لامپکتومی

این جراحی را جراحی حفظ پستان، ماستکتومی جزئی و کوارانکتومی نیز می نامند. این روش شامل برداشتن تومور و بخش کوچکی از بافت سالم اطراف است. در این جراحی بیشتر پستان باقی می ماند. این روش برای سرطان های تهاجمی به ویژه برای بیماران جوان، بیماران مبتلا به تومورهای گیرنده هورمون منفی و بیماران با تومورهای بزرگ استفاده می شود. پس از جراحی، رادیوتراپی برای بافت باقیمانده پستان تجویز می شود.

2. ماستکتومی

این جراحی برای برداشتن کامل سینه است. ماستکتومی انواع مختلفی دارد، از جمله ماستکتومی محافظ پوست یا ماستکتومی نگهدارنده نوک پستان. پزشک بر اساس اندازه تومور نوع جراحی را تعیین می کند.

3. برداشتن بخشی از غدد لنفاوی

برای اطمینان از اینکه غدد لنفاوی به سرطان آلوده نیستند، پزشک ممکن است برخی از غدد لنفاوی نزدیک سرطان را برای ارزیابی بگیرد. اگر سرطان وارد این گره ها نشده باشد، احتمال انتشار آن به سایر گره ها کمتر است. اما اگر سرطان وارد این گره ها شده باشد، پزشک می تواند سایر غدد لنفاوی زیر بغل را نیز خارج کند.

امید به زندگی بیماران سرطان سینه

بقا به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • سن بیمار؛
  • وضعیت گیرنده هورمونی یا گیرنده فاکتور رشد اپیدرمی نوع 2 در سرطان؛
  • چگونه سرطان به درمان پاسخ می دهد.
  • سرطان پس از درمان عود می کند.

سرطان سینه در مراحل اولیه و قبل از انتشار به سایر قسمت های بدن قابل درمان است. هنگامی که بیماری به نقاط دورتر بدن گسترش می یابد، سرطان سینه متاستاتیک یا MBC نامیده می شود که درمان آن دشوارتر است.

1. میزان بقا بر اساس سن

خطر ابتلا به سرطان سینه با افزایش سن افزایش می یابد. سرطان سینه بیشتر در زنان 65 تا 74 ساله تشخیص داده می شود.

2. میزان بقا در مرحله سرطان

میزان بقای 5 ساله برای زنان مبتلا به سرطان سینه در مراحل اولیه 99٪ است و زمانی که سرطان به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد، این میزان به 86-29٪ کاهش می یابد. البته در سال های اخیر با آگاهی بیشتر از سرطان سینه و کشف درمان های جدید، میزان بقای افراد افزایش یافته است.

3. میزان بقا بر اساس نژاد

شیوع سرطان سینه و میزان بقای زنان مبتلا بر اساس نژاد متفاوت است. به عنوان مثال، شیوع سرطان پستان:

  • 131.8 نفر از هر 100000 نفر سفیدپوست هستند.
  • 124.7 نفر از هر 100000 نفر سیاه پوست هستند.
  • 105.1 نفر از هر 100000 نفر آسیایی؛
  • 100.3 نفر از هر 100000 اسپانیایی؛
  • 81.7 نفر از هر 100000 نفر سرخپوست آمریکا یا بومیان آلاسکا هستند.

همچنین میزان مرگ و میر ناشی از سرطان به عواملی مانند فقر، فرهنگ و بی عدالتی اجتماعی بستگی دارد، بنابراین میزان مرگ و میر زنان سیاهپوست مبتلا به سرطان سینه بیشتر از سایرین است که احتمالاً به دلیل عدم دسترسی به مراقبت مناسب است. میزان مرگ و میر ناشی از سرطان سینه بر اساس نژاد به شرح زیر است:

  • 27.1 از هر 100000 نفر سیاه پوست هستند.
  • 19.4 نفر از هر 100000 سفیدپوست؛
  • 13.7 نفر از هر 100000 اسپانیایی؛
  • 15.6 نفر از هر 100000 سرخپوست آمریکایی یا بومی آلاسکا.
  • 11.6 نفر از هر 100000 نفر آسیایی.

اهمیت غربالگری منظم برای سرطان سینه

غربالگری منظم منجر به تشخیص و درمان زودهنگام سرطان سینه و افزایش میزان بقا می شود. برخی از انواع سرطان سینه تهاجمی تر از انواع دیگر هستند. به عنوان مثال، سرطان سینه سه گانه منفی یا TNBC تمایل بیشتری به گسترش و بدتر شدن دارد. گزینه های درمانی برای این نوع سرطان نیز محدودتر است. سرطان سینه التهابی یا IBC نوع دیگری از سرطان تهاجمی پستان است که معمولاً در مراحل پایانی مانند مرحله 3 تشخیص داده می شود. این 2 نوع سرطان در بین زنان سیاه پوست شایع تر است.

سوالات متداول

1. آیا سرطان سینه درمان قطعی دارد؟

زمانی که بیماری در مراحل اولیه تشخیص و درمان شود، میزان بقا بیشتر می شود. ترکیبی از درمان‌هایی مانند جراحی، پرتودرمانی و استفاده از برخی داروها می‌تواند سرطان سینه را در مراحل اولیه درمان کند. با این حال، هنوز درمان قطعی برای سرطان گسترده پستان وجود ندارد، اما استفاده از روش های درمانی می تواند به افزایش طول عمر و بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به این نوع سرطان کمک کند. میزان مرگ و میر ناشی از سرطان سینه نیز در سال های اخیر کاهش یافته است.

2. آیا آزمایشات بالینی برای بهبود روش های درمانی مفید است؟

کارآزمایی‌های بالینی برای بررسی روش‌های درمان و درمان سرطان سینه در حال انجام است. هدف این تحقیق یافتن گزینه های درمانی جدید و شناسایی بهترین روش درمانی بر اساس نوع بیماری است که به مرور زمان به پزشکان این امکان را می دهد تا درمان های موثرتر و شخصی تری را برای هر فرد بیابند.

برای مثال، شیمی درمانی برای زنانی که در مراحل اولیه سرطان پستان هورمون مثبت یا HER2 منفی هستند، مناسب نیست. این افراد باید از جراحی یا هورمون درمانی استفاده کنند. هدف دیگر این تحقیق بهبود غربالگری و تشخیص سرطان پستان در مراحل اولیه است.

3. آیا درمان طبیعی برای سرطان سینه وجود دارد؟

خیر، هیچ درمان طبیعی برای سرطان سینه وجود ندارد و درمان های پزشکی برای برداشتن، کوچک کردن و کند کردن رشد تومور مورد نیاز است. درمان‌های مکمل و تغییر شیوه زندگی همراه با درمان‌های دارویی استاندارد سرطان را درمان نمی‌کنند، اما می‌توانند به بهبود کیفیت زندگی افراد کمک کنند، از جمله:

  • مهار علائم سرطان؛
  • کاهش عوارض جانبی درمان؛
  • بهبود کیفیت زندگی.

4. سرطان سینه در مردان چگونه است؟

سرطان سینه در مردان نادر است و کمتر از 1 درصد از کل سرطان های سینه را شامل می شود. این سرطان در مردان به کندی پیشرفت می کند، اما معمولاً در مراحل پایانی سرطان تشخیص داده می شود که به دلیل عدم آگاهی از وجود این بیماری در مردان است.

حرف پایانی

طبق تحقیقات انجام شده بهتر است خانم ها بعد از ۴۰ سالگی هر سال برای غربالگری سرطان سینه ماموگرافی انجام دهند. همچنین افرادی که سابقه خانوادگی یا بیماری ژنتیکی مرتبط با سرطان سینه دارند، باید علاوه بر ماموگرافی از سن 30 سالگی، MRI سینه نیز انجام دهند.

همچنین در مورد سرطان سینه به یاد داشته باشید که روش های تشخیص، درمان و بقا برای هر فرد متفاوت است و باید در این مورد با پزشک خود صحبت کنید.

شما بگو

در مورد سرطان سینه چقدر می دانید؟ آیا کسی در اطراف شما به این بیماری مبتلا شده است؟ در صورت تمایل می توانید تجربه و نظر خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید و این مقاله را از طریق شبکه های اجتماعی برای دوستان خود ارسال کنید.


چه در مورد یک فروشگاه - مجموعه ای از ارتباطات موثر

گامی برای تسلط بر مهارت های ارتباطی شما


هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن مراجعه به پزشک یا متخصص ضروری است. اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید