روسیه: مسکو کیف را با سلاح هسته‌ای تهدید نمی‌کند و نخواهد کرد



به گزارش ایرنا از خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، کنستانتین ورونتسوف، معاون هیئت روسی در کمیته خلع سلاح سازمان ملل متحد گفت: روسیه کیف را با استفاده از سلاح هسته ای تهدید نمی کند و نخواهد کرد. “

وی افزود: این در حالی است که اوکراین سال ها از پذیرش بند تفاهم نامه بوداپست (امضا شده در سال 1994) برای ارائه تضمین های امنیتی خودداری می کرد.

ورونتسوف که در نشست کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد خلع سلاح و امنیت بین المللی سخنرانی می کرد، گفت: همانطور که می دانید یادداشت بوداپست در مورد الحاق اوکراین به معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای امضا شده است.

وی گفت: بر اساس این تفاهم نامه، روسیه بر تعهد خود به اوکراین مبنی بر عدم استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح هسته ای علیه کشورهای غیرهسته ای تاکید کرد.

این دیپلمات روس افزود: روسیه همواره به این تعهد عمل کرده و مسکو کی یف را با سلاح هسته ای تهدید نکرده و اکنون نیز چنین نمی کند.

یادداشت بوداپست در مورد تضمین های امنیتی به سه توافق سیاسی یکسان در کنفرانس سازمان امنیت و همکاری اروپا در بوداپست مجارستان در 5 دسامبر 1994 برای ارائه تضمین های امنیتی به امضاکنندگان آن در ارتباط با الحاق بلاروس و قزاقستان اشاره دارد. . و اوکراین به معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای که امضا شد. این تفاهم نامه ابتدا توسط سه قدرت هسته ای فدراسیون روسیه، بریتانیا و ایالات متحده امضا شد. چین و فرانسه نیز ضمانت های فردی ضعیف تری را در اسناد جداگانه ارائه کردند.

این یادداشت شامل تضمین های امنیتی در برابر تهدید یا استفاده از زور علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی اوکراین، بلاروس و قزاقستان بود.

دیدگاهتان را بنویسید