نوشتن کتاب در حوزه دینی بسیار سخت است زیرا نگهبانان زیادی دارد – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم افتتاحیه مجموعه رمان «پیام آور نیکی» صبح امروز چهارشنبه ۲۹ مهرماه با حضور مدیر عامل مرکز، مصطفی خرامان نویسنده کتاب و برخی قلم برگزار شد. ساکنین مرکز آفرینش های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.

حامد مهقتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این نشست با اشاره به رونمایی همزمان از مجموعه پیامبر نیکی و میلاد پیامبر(ص) گفت: کتاب در بین مردم مقدس و ارزشمند است. مردم ایران به ویژه گنجینه اسلام که می تواند منبع ارزشمندی برای تولید کتاب باشد

وی افزود: کتاب در جوامع مختلف اهمیت دارد و کتاب کودک و نوجوان از اهمیت بیشتری برخوردار است. فرهنگ خواندن، نوشتن و گفتن باعث رشد جامعه می شود.

سهلیگی بیان کرد: رسالت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از نام آن مشخص است و در واژه آموزش دیده می شود. در این زمینه می توانیم با کمک شما مردم اهل قلم فعالیت های زیادی را انجام دهیم و نقش مهمی در توسعه فرهنگی آینده سازان این منطقه داشته باشیم.

مدیر عامل کانون ضمن تشکر از حاضرین و خطاب به نویسندگان حاضر در این جلسه افزود: حضور شما برای همراهی کانون پرورش فکری ضروری است و کانون در بخش های مختلف حمایت های لازم را در این زمینه خواهد داشت. ما نیاز به تولید محصولات به روز و با سلیقه عموم داریم که در این زمینه به کمک شما نیازمندیم.

شمگتی در نهایت گفت: با وجود اینکه به تازگی در مرکز شروع به کار کرده ام، از اینکه انتشار این مجموعه 10 سال طول کشید و می دانم مشکلاتی در روند کار وجود دارد عذرخواهی می کنم.

در بخشی دیگر از این دیدار، فاطمه طارمی، مدیر کل انتشارات کانون با ابراز خرسندی از برگزاری این افتتاحیه در ایام هفته وحدت، از توجه حامد شمکتی مدیرعامل پرورش فخری به حوزه نشر کتاب قدردانی کرد.

طارمی گفت: اداره کل انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امسال 150 هزار عنوان کتاب در قالب 20 عنوان به بازار عرضه کرد. همچنین 300 عنوان کتاب تجدید چاپ شد.

وی افزود: درخواست های مهمی از سوی نویسندگان برای تجدید چاپ آثارشان شده است که پیگیری می کنیم و دیجیکانون امکان خرید اینترنتی آثار را فراهم کرده است.

کار مصطفی خرامان ویژگی هایی دارد که کار او را متمایز می کند

در ادامه علی الله سلیمی، منتقد و نویسنده کتاب نیز گفت: پس از وقفه در چنین جلساتی به دلیل شیوع ویروس کرونا، انتشار یک مجموعه سه جلدی اتفاق خوبی است، به ویژه اینکه این اثر در طول هفته رونمایی خواهد شد. . از وحدت

وی افزود: رونمایی کتاب بیشتر شبیه جشن تولد کتاب تولید شده است.

سلیمی گفت: کتاب خرامان یک مجموعه سه جلدی است و من این شانس را داشتم که جزو اولین خوانندگان این کتاب باشم. موضوع کتاب های مجموعه «پیامبر نیکی» برای ما آشناست و هر کدام از ما اطلاعاتی درباره پیامبر (ص) داریم.

این نویسنده افزود: بیشتر آنچه از پیامبر می دانیم در قالب روایت های تاریخی است که امروزه چندان رواج ندارد. آثار مصطفی خرامان ویژگی هایی دارد که آثار او را متمایز می کند و وقایع مهم زندگی پیامبر را در قالب داستان بیان می کند. ساده سازی عناصر تاریخی کار نویسنده است و او یکی از بهترین نویسندگان حوزه ادبیات کودک و نوجوان است که در این امر موفق بوده است.

وی گفت: این مجموعه زندگی پیامبر را به سه دوره تقسیم کرد و تاریخ را ساده کرد. حتی آداب و رسوم اعراب که شاید برای مخاطب امروزی جالب نباشد، به خوبی توضیح داده شد و بعد از هر کلمه ای که سخت تر بود، مانند قبیله، رؤسای و… توضیح مختصری می داد. این توضیحات می تواند برای نوجوانان جذاب باشد و آنها را با تاریخ اولیه اسلام آشنا کند.

سلیمی در پایان گفت: سریال «پیامبر نیکی» داستانی فشرده را روایت می کند و این مزیت کتاب است.

داستان یک تجربه است

سپس تیمور آقا محمدی، منتقد و نویسنده گفت: نوشتن رمان تاریخی کار سختی است، زیرا نویسنده باید از دنیایی که در آن زندگی می کند جدا شود و به جایی دور برود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر نوشتن داستان مذهبی که تاریخی هم محسوب می شود، دشوارتر از داستان تاریخی است و حساسیت ها و ملاحظاتی ویژه دارد که نویسنده باید به آن توجه کند. خوشبختانه آقای خرامان توانست این کار را انجام دهد.

آقا محمدی افزود: من داستان مذهبی را به دو قسمت تقسیم می کنم. قسمت اول داستان ها که به ماجراهای تاریخی- مذهبی می پردازد و شخصیت ها مذهبی هستند. قسمت دوم شباهتی به قسمت اول ندارد و شخصیت های آن تجربه مذهبی خاصی را پشت سر گذاشته اند که در رمان به آن پرداخته شده است.

این نویسنده گفت: رمان «پیامبر نیکی» از دسته اول محسوب می شود و نوشتن آن دشوارتر است. در اینجا نویسنده از ترفندهایی استفاده می کند و واقعه تاریخی را بدون تغییر بیان می کند. از سوی دیگر، داستان پیرامون آن روایت می شود; این روش در جلد اول این مجموعه استفاده شده است. اما در جلد 2 شخصیت اصلی پیامبر (ص) است و وقایع بعثت به هجرت را بیان می کند.

وی افزود: داستان یک تجربه است و با خواندن این مجموعه رمان چیزهای زیادی را تجربه خواهیم کرد.

نوشتن کتاب در حوزه دینی بسیار سخت است

در بخشی دیگر از این نشست مصطفی خرامان نویسنده سریال «پیام آور مهربانی» گفت: از عزیزانی که برای این دیدار آمدند تشکر می کنم و از آقایان سلیمی و آقا محمدی به دلیل نکاتی که داشتند تشکر می کنم. آمد. انجام شده

وی افزود: در مرکز پروژه ای به نام رمان نوجوان راه اندازی شد که حمیدرضا شاه آبادی کارگردانی آن را بر عهده داشت. شروع این کتاب ها از حدود 10 سال پیش شروع شد و من 10 سال درگیر این مجموعه بودم تا اینکه منتشر شد و این برای یک نویسنده عذاب آور است.

خرامان گفت: در این کتاب ها شخصیتی به نام خالد بن ولید وجود دارد که پس از صلح حدیبیه مسلمان شد. یک بار به ناشری رفتم و گفتند اگر خالد در داستان باشد، کتاب را چاپ نمی کنیم!

این نویسنده با اشاره به سختی های نگارش کتب دینی افزود: ما می دانیم که چگونه در موضوعات دیگر کتاب بنویسیم، اما نوشتن کتاب در حوزه دین و دفاع مقدس بسیار سخت است، زیرا متولیان زیادی دارد.

مصطفی خرامان در پایان گفت: به هر حال به لطف خداوند و رحمت پیامبر(ص) پس از 10 سال موفق به انتشار این مجموعه کتاب شدیم و امیدوارم در زمره کتاب های این مجموعه قرار گیرد. از شایستگی و بقایای من و کسانی که در مرکز برای انتشار این مجموعه تلاش کردند.»

«پسر کلب»، «مردی از ربذه» و «شاهزاده از ایران» از مجموعه رمان‌های «پیامبر نیکی» نوشته مصطفی خرامان و تصویرگری محمدعلی عادلی است که مصادف با میلاد پیامبر اکرم (ص) است. محمد (ص) و هفته وحدت در هفته ملی کودک توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید