عوارض دیر خوابیدن و بیدار شدن در شب؛ جبران ناپذیر و خطرناک


عوارض خطرناک دیر خوابیدن و زیاد بیدار شدن در شب

به گزارش اقتصاد اینترنتی، عوارض دیر خوابیدن بسیار خطرناک تر از آن چیزی است که تا به حال تصور می کردید. مخصوصاً اگر شما هم جزو آن جغدهای شب باشید! این یک واقعیت است که بسیاری از افراد تمرکز بیشتری دارند یا می توانند خلاقیت بیشتری داشته باشند و در شب بهتر کار کنند. اما خبر بد این است که شما باید بین بهره وری کار و سلامت جسمی یکی را انتخاب کنید.

آیا خواب روز با خواب شب تفاوت دارد؟

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که افراد مرتکب می شوند این است که خواب روز و شب را برابر می دانند. به همین دلیل است که شب نشینان به جای خواب شبانه ترجیح می دهند در طول روز بخوابند. اما باید بدانید که شاید این تفاوت برای شما مهم نباشد اما برای بدن شما بسیار مهم است. فعل و انفعالاتی که در بدن اتفاق می افتد در طول خواب شبانه و روز بسیار متفاوت است و بنابراین عوارض دیر خوابیدن شما خواهد شد

در طی میلیون‌ها سال تکامل، بدن ما بهینه‌ترین الگوی خواب، یعنی خواب شبانه را انتخاب کرده است. تحقیقات انجام شده در آکادمی ملی علوم ایالات متحده نشان می دهد که تغییر الگوی خواب باعث تغییر میزان 30 پروتئین مختلف در خون می شود. اینها تغییراتی است که عوارض بیدار شدن در شب را برای بدن افزایش می دهد. به عنوان مثال، می توانیم سطح هورمون گلوکاگون را در اثر کاهش دهیم عوارض دیر خوابیدن وی خاطرنشان کرد: باعث افزایش قند خون و دیابت می شود.

مهمترین عوارض دیر خوابیدن که باید جدی گرفته شود

قبل از هر چیز باید بدانید که دو عامل نقش بسیار مهمی در کیفیت خواب شبانه دارند: اولین عامل مدت زمان خواب است. به طور متوسط، شما به هشت ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارید. البته ممکن است این عدد برای برخی با توجه به فیزیولوژی های مختلف بدن متفاوت باشد.

نکته دوم عمیق شدن خواب است. با فراهم کردن محیطی آرام و ساکت و همچنین داشتن یک زمان خواب منظم، می توانید از خواب عمیق لذت ببرید و از عوارض دیر خوابیدن جلوگیری کنید. اما اگر ساعات خواب متغیری داشته باشید و تا صبح بیدار بمانید، کدام یک از عوارض بیدار ماندن را متحمل خواهید شد؟

عوارض دیر خوابیدن

اختلال در فرآیندهای یادگیری و حل مسئله

خواب نقش حیاتی در یادگیری و تفکر دارد. بنابراین کم خوابی باعث اختلال در این فرآیندها و عدم تمرکز، عدم توانایی حل مشکلات و عدم تفکر خلاق می شود. اگر برای ادامه زندگی به مغزی شاداب و پرانرژی نیاز دارید، خطر دیر خوابیدن را جدی بگیرید!

وقتی می خوابیم، مغز داده های ورودی روز را پردازش کرده و در حافظه ذخیره می کند. اگر دیر بخوابید، این روند به طور کامل و کارآمد اتفاق نمی افتد. بنابراین ما توانایی به خاطر سپردن آنچه را در طول روز آموخته ایم از دست می دهیم. از دست دادن حافظه و کاهش سرعت یکی از دردناک ترین عوارض دیر خوابیدن است.

خطر دیر خوابیدن؛ افسردگی و اضطراب گزنده

افسردگی یکی از رایج ترین مشکلات این روزهاست. علاوه بر شرایط سخت اجتماعی و افزایش نگرانی در زندگی، اگر با افسردگی دست و پنجه نرم می کنید، این احتمال را هم در نظر بگیرید که یکی از عوارض شب های آخر شما باشد. در یک مطالعه آماری در سال 2005 در ایالات متحده، مشخص شد که اکثر افرادی که از افسردگی یا اضطراب پاتولوژیک رنج می برند، کمتر از شش ساعت در شب می خوابند.

اضطراب زیاد و مداوم یکی دیگر از عوارض بیداری در شب برای بدن است. استرس زیاد و کشنده می تواند به سرعت سیستم ایمنی بدن شما را به آستانه نابودی برساند. زیرا میزان آنتی بادی در اثر افزایش استرس کاهش می یابد و بدن شما را مستعد ابتلا به انواع بیماری ها و مشکلات دیگر می کند. شب ها تا دیروقت بیدار می مانی؟ پس این امکان را فراهم کنید که در آینده ای نه چندان دور با یک سرماخوردگی ساده مریض شوید!

ناتوانی جنسی و کاهش باروری

ناتوانی جنسی یکی از تلخ ترین عوارض بیداری در شب است که می تواند زندگی عاطفی و جنسی شما را از بین ببرد. وقتی الگوی منظمی برای خواب شبانه نداشته باشید، میزان ترشح هورمون تستوسترون در بدن کاهش می یابد. همین امر می تواند منجر به ناتوانی و ناباروری و زنجیره ای از مشکلات عاطفی و خانوادگی شود.

عوارض بیدار شدن در شب؛ اثرات نامطلوب بر روی پوست و زیبایی

مهم نیست که به پوست خود اهمیت می دهید یا نه. هیچ کس دوست ندارد پوست رنگ پریده، چشم های تار و صورتی، بدون اشتیاق و انرژی داشته باشد. اما متاسفانه باید بگوییم که عوارض دیر خوابیدن حتی می تواند روی ظاهر شما نیز تاثیر بگذارد.

اگر از لکه های تیره، پف چشم، خطوط تیره زیر چشم و پوست تیره شکایت دارید، بهتر است امشب زود بخوابید!

خطر دیر خوابیدن؛ رشد کم و اضافه وزن

کاهش رشد طولی و افزایش رشد عرضی یکی از عوارض دیر خوابیدن است. هورمون های رشد تنها در مرحله خواب عمیق در بدن ترشح می شوند. بنابراین اگر شب ها دیر بخوابید، از این هورمون ها محروم خواهید شد. هورمون های رشد نه تنها باعث افزایش قد می شوند بلکه نقش بسیار موثری در تقویت استخوان ها دارند.

از طرفی عوارض بیدار شدن در شب حتی روی اشتهای شما نیز تاثیر می گذارد. طبق آمار منتشر شده، افرادی که شب ها بیدار می مانند، غذاهای ناسالم بیشتری مصرف می کنند. کسانی که کمتر از شش ساعت در روز می خوابند 30 درصد بیشتر از دیگران اضافه وزن و چاقی دارند. شاید این بار با خواب مناسب بتوانید مشکل چاقی خود را برای همیشه حل کنید.

افزایش معضلات اجتماعی و حوادث خطرناک

می دانیم که هر ساله تعداد زیادی از مردم بر اثر تصادفات جاده ای جان خود را از دست می دهند. یکی از مهمترین عوامل تصادفات خواب آلودگی رانندگان است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید به طور متوسط ​​از هر سه نفر یک نفر از مشکلات کم خوابی و تا دیر وقت بیدار ماندن رنج می برد. بنابراین هر زمان که در جاده هستید، به احتمال زیاد با یک راننده خواب آلود مواجه خواهید شد! عوارض دیر خوابیدن حتی می تواند باعث بروز حوادثی برای دیگران شود.

تحقیقات همچنین نشان داده است که اثرات دیر خوابیدن بر روابط اجتماعی ما تأثیر می گذارد. اشتباه در قضاوت یکی از عوارض بیداری در شب برای بدن است. دفعه بعد که با همکارتان در مورد یک موضوع ساده بحث می کنید، در نظر بگیرید که او ممکن است شب قبل دیر خوابیده باشد!

دیابت، سکته، سرطان و در نهایت خطر مرگ

هنوز متقاعد نشده اید که اثرات دیر خوابیدن می تواند مانند یک بمب ساعتی برای شما عمل کند؟ پس بیایید آخرین صفحه را برای شما ورق بزنیم. عوارض دیر بیدار ماندن می تواند شما را درگیر بیماری هایی کند که هر کدام برای یک عمر رنج و سختی کافی است.

بر اساس مطالعات معتبر علمی، افزایش خطر خطراتی مانند: مشکلات و حمله قلبی، ضربان قلب نامنظم، افزایش فشار خون، سکته مغزی، انواع سرطان و دیابت از خطرناک ترین عوارض دیر خوابیدن هستند. به عنوان مثال، محققان دریافتند افرادی که بیش از 7 ساعت خواب کافی و منظم دارند، کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان هستند. حقیقت این است که کمبود خواب خطر مرگ را برای یک طرف شما به همراه دارد.

حرف آخر در مورد عوارض دیر خوابیدن

اگر صبح خسته از خواب بیدار می شوید یا در طول روز می خوابید به دلیل کم خوابی است. به طور متوسط، ما به هشت ساعت خواب با کیفیت در شبانه روز نیاز داریم. اگر همچنان اصرار دارید که شبانه باشید، باید تمام عواقب دیر خوابیدن را بپذیرید. عوارضی که می تواند زندگی سالم را از شما بگیرد و شما را به بیماری و مرگ نزدیک کند. اگر نظر ما را می خواهید باید بگوییم که هیچ چیز در این دنیا ارزش از دست دادن سلامتی شما را ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید