آیا نوشیدن قهوه می تواند از ابتلا به کووید-19 جلوگیری کند؟


به گزارش فیز، گروهی از محققان به سرپرستی پروفسور نیکولای کوهنرت از دانشگاه جاکوبز آلمان توانستند به طور تجربی در آزمایشگاه نشان دهند که ترکیب شیمیایی «5-کافئویلکوئینیک اسید» با نام تجاری اسید کلروژنیک که در قهوه یافت می‌شود، مانع ارتباط بین پروتئین Sars-Cov-2 ویروس کرونا و گیرنده ACE-2 که محل اتصال ویروس بر روی سلول انسانی است.

یک فنجان قهوه معمولی در محیط آزمایشگاهی که دقیقا 200 میلی لیتر است، حاوی حدود 100 میلی گرم اسید کلروژنیک است. آزمایشات نشان داده است که اسید کلروژنیک در این غلظت به اندازه کافی زیاد است که از چسبیدن پروتئین اسپایک به گیرنده ACE-2 جلوگیری می کند و در نتیجه از روند بیماری جلوگیری می کند. تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا نشان دهد که این فرآیند در عمل کار می کند.

علاوه بر این، مطالعات بیشتری برای تعیین مدت اثر مهاری اسید کلروژنیک باید انجام شود. Kuehnert می گوید: «به عنوان شیمیدان، نمی توانیم به این سؤال عملی پاسخ دهیم که آیا نوشیدن قهوه واقعاً می تواند به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای محافظت در برابر عفونت با کووید-19 عمل کند. اما می توان گفت که احتمال دارد.

این داروساز افزود: بسیاری از افراد قهوه می نوشند و قهوه فواید بسیار دیگری دارد که به خوبی ثابت شده است. به عنوان مثال، افرادی که به طور منظم قهوه می نوشند، کمتر به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند.

این تیم اخیراً شرح مفصلی از این روش را در مجله “Food & Function” منتشر کرده است.

به عنوان گام بعدی، آنها قصد دارند یافته های مربوط به ارتباط قهوه و ویروس کرونا را در دسترس جامعه تحقیقاتی گسترده تر قرار دهند.

نیکولای کوهنرت می گوید: مطالعات اپیدمیولوژیک می تواند تعیین کند افرادی که قهوه می نوشند بیشتر در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید