از iMac G3 تا لباس زیر؛ محصولات قدیمی اپل که اکنون می توانند هزاران دلار قیمت داشته باشند


محصولات اپل ارزان نیستند، اما ارزش خود را به خوبی حفظ می کنند. اگر شما یا خانواده تان چندین دهه است که محصولات اپل را خریداری کرده اید، شاید جالب باشد بدانید که برخی از دستگاه های کلاسیک این شرکت حتی می توانند صدها هزار دلار به فروش برسند.

در این مقاله، برخی از دستگاه های کلاسیک اپل را معرفی می کنیم که اکنون شاید گران تر از همیشه هستند. اگر بالاخره محصول را از دست دادیم، لطفا نام، اطلاعات و قیمت فعلی را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

آی پاد نسل اول (قیمت تقریبی: 20000 دلار)

آی پاد نسل اول اپل با Hansfree

هنگامی که اولین نسل آی‌پاد در سال 2001 وارد قفسه‌های فروشگاه‌ها شد، نحوه گوش دادن به موسیقی و تماشای فناوری به طرز چشمگیری تغییر کرد. آی پاد برای مدت نسبتا طولانی در میان طرفدارانش باقی ماند، اما تولید آن در نهایت توسط سازنده متوقف شد. این امر باعث شده است که قیمت آی پادهای قدیمی به شدت افزایش یابد.

اگر یک کلکسیونر هستید، باید بدانید که آی پادهای نسل اول مهر و موم شده کارخانه می توانند بیش از 20000 دلار به فروش برسند.


آی پاد نسل دوم و سوم (قیمت تقریباً 20 هزار تومان)

آی پاد نسل سوم در رنگ های مختلف

به نظر می رسد نه تنها آی پاد اصلی، بلکه دو نسل بعدی نیز برخی از خریداران را به خود جذب کنند. به عنوان مثال، آی پاد نسل دوم که در بسته آکبند عرضه می شود، حدود 20000 دلار قیمت دارد. نسل سوم آن نیز با قیمتی در حدود هزار دلار به فروش می رسد.


Imec G3 (قیمت تقریبی: 300 دلار)

Imec G3 از نمای جانبی با صفحه کلید و ماوس

Imec سابقه طولانی دارد و همانطور که می دانید تاریخچه آن با G3 شروع می شود. این محصول برای اولین بار در سال 1998 به بازار عرضه شد و به سرعت قلب بسیاری از مردم را تسخیر کرد. iMac G3 به طور منحصر به فردی در دسترس بود و در 13 رنگ مختلف عرضه شد که کلمه “کامپیوتر” بلافاصله من را به یاد تصاویر دسکتاپ های بزرگ و بژ انداخت.

اگرچه iMac G3 در آن زمان موفقیت بزرگی بود، اما فناوری به سرعت پیش رفت و بسیاری از مردم در نهایت دستگاه های قدیمی خود را رها کردند. با این حال، موج نوستالژی اخیر برای محصولات کلاسیک اپل، ارزش این کامپیوترهای کوچک را افزایش داده است. iMac G3 معمولاً با قیمت 300 دلار یا بیشتر در وب سایت ها به فروش می رسد و انتظار می رود قیمت آن افزایش یابد.


اپل مکینتاش (قیمت تقریبی: 500 دلار)

اپل مکینتاش از جلو

مکینتاش اصلی که در سال 1984 عرضه شد، یکی از مهم ترین محصولات اپل بود. بدون اولین مک، هیچ MacBook، iMac یا Mac OS در دسترس نخواهد بود.

اپل سعی کرده است اشتباهاتی را که در ساخت اپل لیزا مرتکب شده بود، در حین توسعه مک تکرار نکند. در مقایسه با لیزا، مکینتاش جمع‌وجورتر، استفاده آسان‌تر و شاید مهم‌تر از همه ارزان‌تر بود. این ویژگی ها باعث موفقیت مکینتاش شد، به همین دلیل است که کامپیوترهای مدرن اپل هنوز مک نامیده می شوند.

مک هنوز هم طرفداران سرسخت خود را دارد و اگر یکی از این کامپیوترهای قدیمی را دارید، می توانید آن را به قیمت خوبی بفروشید. یک Apple Macintosh 128k با شرایط مناسب به قیمت 500 دلار یا بیشتر فروخته می شود.


IBook G3 (قیمت تقریبی: 2500 دلار)

سمت Apple iBook G3 را به رنگ آبی ببینید

مقاله مرتبط:

همانطور که iMac کامپیوترها را توسعه داد، iBook نیز توسعه داد همچنین دنیای لپ تاپ ها را تغییر داده است. iBook G3 که در سال 1999 عرضه شد، بدنه ای پلاستیکی داشت. زبان طراحی آن به گونه ای است که گویی متعلق به اوایل دهه 2000 است.

نمی توان گفت iBook G3 زیباست، اما افرادی هستند که از داشتن چنین محصول نوستالژیک در مجموعه خود لذت می برند.

می‌توانید iBook G3 بسیاری را در فروشگاه‌های آنلاین پیدا کنید که به قیمت چند صد دلار به فروش می‌رسند. با این حال، مدل هایی با رنگ های خاص گران تر هستند.


اپل واچ (قیمت تقریبی: 425 دلار)

اپل واچ قدیمی در داخل جعبه

قبل از اپل واچ این محصول وجود داشت که مانند سایر ساعت های معمولی فقط زمان را نشان می داد. با این حال، با یک بند چرمی قدیمی و سبک، می تواند افراد زیادی را به خود جذب کند. این محصول در حال حاضر 425 دلار قیمت دارد.


McMickey Club Pixels (قیمت تقریبی: 5000 دلار)

مک میکی کلاب پیکسل

شاید عجیب ترین شی در این لیست پیکسل Mickey’s Mac Club باشد که در اوایل دهه 1990 برای کاربران مکینتاش در استودیو والت دیزنی ساخته شد.

تولید این پیکسل ها تقریباً بلافاصله متوقف شد زیرا دیزنی از این همکاری راضی به نظر نمی رسید. عبارت “Mickey’s Mac Club” به “The Mac Club” تغییر یافت و این باعث شد این پیکسل به یک محصول کمیاب تبدیل شود. پیکسل McMickey Club با قیمت 5000 دلار در وب سایت های فروش آنلاین دیده شده است.


بیستمین سالگرد مکینتاش (حدود 2200 دلار)

بیستمین سالگرد مکینتاش با صفحه کلید

برای جشن تولد 20 سالگی مکینتاش، اپل نسخه محدودی از مکینتاش بیستمین سالگرد آن را منتشر کرده است. یا به طور خلاصه (TAM) معرفی شد. این محصول در زمان عرضه 7499 دلار قیمت داشت.

مک در طول بیستمین سالگرد تاسیس خود، نه پردازنده پرسرعت داشت و نه کارت شبکه. حتی سرعت CD-ROM آن نیز بسیار پایین بود. این ویژگی ها در کنار قیمت بالای آن باعث شد تا اپل یکی از دیگر موفقیت های خود را با این محصول تجربه کند.

اما اگر این دستگاه در گوشه ای از خانه شما گیر کرده است، شاید جالب باشد بدانید که می توان آن را با قیمتی در حدود 2200 دلار به فروش رساند.


کتانی اپل (حدود 15000 دلار)

یک جفت لباس زیر اپل

این لباس‌های زیر زنانه شیک بخشی از خط تولید لباس‌های متوقف شده است که در دهه 1990 برای کارمندان اپل ایجاد شد. به عبارت دیگر، این کفش ها هرگز برای فروش عمومی در دسترس نبودند و در حال حاضر فقط چند جفت موجود است. اخیراً یک جفت آن به قیمت 15000 دلار در وب سایت Heritage Auctions فروخته شد.


آیفون اصلی (قیمت تقریبی: 20000 دلار)

نسل اول آیفون از نمای جلو، پشت و بغل

مقاله مرتبط:

آیفون اصلی که در سال 2007 عرضه شد، با ترکیب یک پخش کننده موسیقی، مرورگر و تلفن در یک دستگاه، دنیا را تغییر داد. قیمت این محصول در سال های اولیه حدود 500 دلار بود، اما اگر اکنون می خواهید به آن دسترسی داشته باشید، باید هزینه بسیار بیشتری را صرف کنید.

یک آیفون باز نشده نسل اول می تواند تا 20000 دلار قیمت داشته باشد. اما اگر می خواهید آیفون اصلی را نگه دارید و 20000 دلار اضافی ندارید، نگران نباشید زیرا می توانید مدل های دست دوم زیر 100 دلار را به راحتی پیدا کنید.


اپل لیزا (قیمت تقریبی: 36000 دلار)

اپل لیزا یک محصول قدیمی اپل به همراه لوازم جانبی است

برخی از محصولات اپل چندان موفق نبوده اند و Apple Lisa نمونه بارز آن است. در سال 1983 راه اندازی شد و به زودی جای خود را در پروژه های شکست خورده اپل پیدا کرد.

زمانی که برای کار با کامپیوتر به مهارت های کدنویسی اولیه نیاز داشتید، اپل لیزا این یکی از اولین کامپیوترهایی بود که با ماوس و رابط کاربری گرافیکی عرضه شد. بنابراین می توان آن را یک شاهکار بزرگ در دنیای تکنولوژی دانست، اما قیمت بالای 9995 دلاری اکثر افراد را از خرید آن باز داشته است.

درست است که لیزا در حال تبدیل شدن به یکی از موفقیت های تجاری اپل است، اما این فقط برای برخی افراد جذابیت آن را افزایش می دهد. از آنجایی که دستگاه فروش خوبی نداشت، سازنده تعداد زیادی از آن را تولید نکرد و به همین دلیل اپل لیزا این محصول بسیار کمیاب و کلکسیونی شده است.

طبق اطلاعات منتشر شده توسط Live Auctioneers، یک دستگاه Apple Lisa در حراجی در سال 2013 به قیمت 36356 دلار فروخته شد.


اپل 1 (قیمت تقریبی: 900000 دلار)

محصول قدیمی اپل 1

وقتی صحبت از محصولات قدیمی اپل می شود، اپل 1 بهترین انتخاب است زیرا چیزی فراتر از یک دستگاه با تکنولوژی قدیمی است و می توان آن را به عنوان یک قطعه تاریخ در نظر گرفت.

اولین مجموعه از کامپیوترهای Apple 1 در واقع توسط خود استیو وزنیاک، یکی از بنیانگذاران اپل مونتاژ شد. هرگز قیمت پایینی نداشت و در سال 1976 به قیمت 666.66 دلار فروخته شد.

در سال 2014، یکی از اولین مدل های اپل 1 در حراج Bonhams به قیمت 905000 دلار فروخته شد. تنها 200 عدد از این محصولات تولید شده است و اگر یکی از آنها را داشته باشید می توان آن را با قیمت بالا در سایت های خارج از کشور به فروش رساند.

مقاله مرتبط:

در آخر فراموش نکنید که سلامت دستگاه و در صورت امکان بسته بندی آن می تواند تاثیر زیادی در قیمت داشته باشد. در واقع این دو ویژگی تفاوت بین یک دستگاه قدیمی گران قیمت و ارزان را ایجاد می کند.

دیدگاهتان را بنویسید