خدمات الکترونیک شهرداری تهران هنوز در دسترس نیست


به گزارش زومیت، روز 12 خردادماه، سامانه «تهران من» شهرداری تهران از دسترس خارج شد و روابط عمومی فناوری اطلاعات شهرداری تهران بدون اشاره به هک سامانه‌های تهران اطلاعیه‌ای صادر کرد. شهرداری، «اختلال عمدی در صفحه داخلی تهران.سامانه اینترانت شهرداری». روند رفع این نابسامانی محدود به سرعت انجام شده و سامانه‌های خدماتی شهرداری تهران در حال حاضر برای بازرسی‌های فنی بیشتر توسط سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات در دسترس نیست.»

در نهایت اگرچه در هفته ای که گذشت بارها مدیران شهرداری تهران اعلام کردند که به زودی خدمات سامانه های مختلف شهرداری تهران در دسترس خواهد بود، اما در روزهای پایانی با ارسال پیام به سامانه 137 پلاس، خرید و شارژ بلیت مترو و اتوبوس. ، پرداخت عوارض، طرح های رزرواسیون ترافیک و حتی فعالیت های مربوط به شهرسازی امکان پذیر نبود.

با گذشت نزدیک به 9 روز از اخلال در سیستم های شهرداری تهران، هیچ یک از مدیران شهری در مورد اتفاقاتی که برای این سیستم های شهرداری آمده است، اظهار نظر شفافی نکردند. همین هفته گذشته مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در جلسه این شورا هک شدن سامانه های خدماتی شهرداری تهران را تایید کرد و گفت:

هک سیستم های شهرداری وظیفه موساد و منافقین و همه جریان های ضد اسلامی بود و از قبل برنامه ریزی کرده بودند که شهرداری تهران را منفعل کنند و شکست خوردند اما موفق نشدند.

در ادامه این اظهار نظر، چمران در آخرین وعده دیروز (10 خرداد) به شهروندان وعده داد که روز شنبه 21 خرداد مصادف با ولادت امام رضا (ع) با برکت از این روز، سامانه های شهرداری تهران در دسترس خواهد بود و افرادی که می توانند از آنها استفاده کنند.

در همین راستا روز گذشته سازمان فناوری اطلاعات شهرداری در اطلاعیه ای اعلام کرد:

مشکل شبکه شهری رفع شد. سیستم های داخلی نیز پس از اطمینان از امنیت کامل به مرور زمان فعال می شوند.

بر اساس این اطلاعیه، امکان دسترسی به سامانه یکپارچه احراز هویت (SSO)، سامانه مکاتبات اداری، سامانه جامع منابع انسانی، مدیریت یکپارچه سرمایه انسانی، حضور و غیاب سازمان ها و شرکت ها، حضور و عدم حضور 22 حوزه و ستاد، حقوق و دستمزد و میز الکترونیکی کارکنان)، سامانه جامع شهرسازی (ماده 100، بازدیدهای بازرسی، املاک و فضای سبز (ماده 7)) و سامانه جامع معاملات ارائه شده است.

این اطلاعیه روز گذشته اعلام شد و رئیس شورای شهر تهران به شهروندان قول داد که از امروز 21 خردادماه خدمات سامانه های شهری تهران در دسترس خواهد بود. بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی اعلام کرده اند که سامانه های شهری تهران هنوز در دسترس نیستند.

صفحه اول سایت تهران من

همچنین وب سایت مناطق شهری، سامانه های شهری و سازمان ها و شرکت ها همچنان غیر فعال بوده و تنها صفحه اصلی وب سایت قابل نمایش است. برخی اخبار نیز حاکی از آن است که کارکنان شهرداری تهران هنوز به سامانه های داخلی این نهاد دسترسی ندارند. سایت تهران من شهرداری تهران هم همین وضعیت را دارد. در روزهای اول پس از حمله سایبری، این سایت کاملاً از دسترس خارج شد. اما این سایت در حال حاضر موجود است. اما فقط صفحه اصلی قابل مشاهده است و با کلیک بر روی هر یک از سیستم های تهران من دوباره همان صفحه اصلی باز می شود و امکان دسترسی به هیچ یک از سیستم ها وجود ندارد.

توییتر روزنامه شرق نوشت که پس از پیگیری مشخص شد که مدیران شهری هنوز به کارمندان اجازه نداده اند تا سیستم های متصل به سرورهای شهر را روشن کنند.

نگرانی اصلی شهروندان تهرانی اکنون این است که حافظه اطلاعاتی شهرداری تهران در جریان این حمله از بین رفته است. این در حالی است که هفته گذشته سخنگوی شهرداری تهران این خبر و احتمال را تکذیب کرد و گفت: هیچ یک از سوابق و اطلاعات شهروندان از خاطرات پاک نشده است.

حمله به سیستم‌های شهری تهران دومین حمله سایبری گسترده‌ای است که در سال گذشته صورت گرفته است. اوایل نوامبر سال گذشته بود که سیستم هوشمند توزیع سوخت جهانی مورد حمله سایبری قرار گرفت و بیش از یک هفته طول کشید تا به حالت عادی بازگردد. این حملات سایبری در حالی رخ داد که گفته می شد این سامانه ها بر اساس شبکه ملی اطلاعات فعال هستند و تهدیدی از خارج از کشور را تهدید نمی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید