تحقق بیش از 79 درصدی درآمدهای مالیاتی / عملکرد بد بانک ها در اعطای تسهیلات مسکن



با توجه به اقدامات تحولی در بررسی آنلاین اجرای بودجه کشور که از سال 1400 آغاز شده است، اولین گزارش تفریق دو ماهانه بودجه 1401 کشور مطابق با اجرای مفاد بند «ط» منتشر شد. تبصره 19 ماده 1 قانون بودجه جاری.

به گزارش ایسنا، بر اساس بررسی های انجام شده از ابتدای سال جاری تا 31 اردیبهشت 1401، در مجموع بیش از 88 میلیارد تومان از محل منابع بودجه عمومی (معادل 6، 32 درصد کل بودجه) منابع) این رقم معادل 37 درصد مبلغ مصوب کل منابع به دست آمد. همچنین بیش از 123 میلیارد تومان در قالب هزینه های بودجه عمومی (معادل 8.84 درصد از کل هزینه ها) از سوی خزانه در اختیار دستگاه های اجرایی قرار گرفت که معادل 52 درصد از مبلغ مصوب کل هزینه های بودجه این دوره است. گزارش. .

در عین حال بررسی عملکرد اجزاء، بندها و تبصره های منتخب قانون بودجه سال 1401 کل کشور در بازه زمانی دو ماهه اول موید آن است که از مجموع 110 بند، 10 درصد (11) . موارد) با اجرای کامل، 40 درصد (44 مورد) با اجرای ناقص و 50 درصد (55 مورد) با عدم اجرا همراه بودند. گفتنی است از میان این تصمیمات، 17 تصمیم باید تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری تدوین، تنظیم، تصویب و ابلاغ می شد و تنها 18 درصد از آنها (تعداد 3 تصمیم) اقدامات لازم انجام شده بود.

تحلیل دیوان محاسبات از عملکرد دو ماهانه اجرای قانون بودجه جاری نشان می دهد که اقدامات دولت در رابطه با هزینه های درآمدی، نقل و انتقال دارایی های سرمایه ای، واگذاری دارایی های مالی و کل منابع عمومی دولت نسبت به مبالغ مصوب. به ترتیب 64، 13، 3 و 37 درصد می باشد. مجموع جمع آوری شده برای منابع عمومی در نیمه اول سال جاری کمی بیش از 6 درصد مبلغ مصوب کل منابع عمومی دولت برای سال 1401 بوده است.

یافته های دیوان محاسبات حاکی از آن است که به استثنای «درآمد مالیاتی» با 79.5 درصد وصول و سایر درآمدها با 51.5 درصد وصول، در سایر بخش ها مانند درآمد گمرکی، فروش نفت، نقل و انتقال اموال منقول و غیرمنقول و منابع ناشی از با انتقال دارایی های سرمایه ای تملک، عملکرد مجموعه منابع کمتر از حد انتظار است، به طوری که درصد جمع آوری آنها بین 0.04٪ تا 15.3٪ از مبالغ تایید شده دوماهانه است. لازم به ذکر است مبلغ وصول شده بابت «فروش و نقل و انتقال انواع اوراق مالی و اسلامی» صفر بوده است.

بر اساس گزارش دیوان محاسبات کشور، در مجموع بیش از 123 میلیارد تومان اعتبار هزینه ای، بیش از 1460 میلیارد تومان تملک دارایی های سرمایه ای و بیش از 27 میلیارد تومان تملک دارایی های مالی اختصاص یافت. دستگاه های اجرایی کشوری و استانی مبالغ تخصیصی اعلام شده از نظر اعتبارات هزینه ای، تملک دارایی های سرمایه ای و تملک دارایی های مالی به ترتیب معادل 72.9، 3.3 و 117.9 درصد از مبلغ مصوب دو ماهه بوده است.

همچنین در بحث تسهیلات بدهی بانک ها نیز یافته ها حاکی از آن است که در خصوص وام ازدواج، بانک سپه با 3176 مورد، بانک ملی با 5909 مورد، بانک تعاونی 583 مورد و بانک کشاورزی با 4277 مورد وام ازدواج اختصاص داده اند. به داوطلبان تا پایان اردیبهشت 1401 موافقت کردند. از سوی دیگر، آمار دو ماهه اول سال 1401 نشان می دهد که در خصوص تسهیلات وام و سپرده یا خرید یا ساخت مسکن به جز بانک مسکن. با اختصاص دو میلیارد و 200 میلیون نفر به داوطلبان. ، سایر بانک های دولتی در این زمینه فعالیتی ندارند.

از دیگر یافته های دیوان محاسبات می توان به بیشترین و کمترین تحقق درآمد مالیاتی در دو ماه منتهی به اردیبهشت 1401 اشاره کرد که بر این اساس بیشترین تحقق سطوح درآمد به ترتیب مربوط به درآمد حاصل از وصول مالیات است. از واردات میوه، سبزی و سموم کشاورزی به ترتیب و کمترین میزان درآمد را مالیات مسکن لوکس، خودروهای لوکس و خانه های خالی با صفر درصد اختصاص داده است.

در این بین بیشترین ردیف درآمدهای گمرکی مربوط به درآمدهای ناشی از اجاره ساختمان و زمین، درآمد حاصل از مالیات بر واردات میوه و تره بار و سموم کشاورزی و درآمدهای حاصل از اخذ مالیات از تولید و واردات کالاهای عمومی است. . خودروها به ترتیب با 215، 172 و 169 درصد و کمترین تحقق ردیف درآمدهای گمرکی مربوط به درآمد 15 درصدی افزایش حقوق گمرکی، حقوق ورودی گوشی های تلفن همراه ساخت خارجی با قیمت بیشتر است. بیش از 600 دلار به ترتیب با یک و سه درصد یک دستاورد است.

یافته های دیوان محاسبات از بانک اطلاعات کارکنان نظام اداری (پاکنا) حاکی از آن است که در دو ماهه اول سال 1401 از مجموع 2276 دفتر اداری، تنها 693 دفتر حداقل یک لیست حقوق و مزایا را به ثبت رسانده اند. وضعیت. در سامانه مذکور و تعداد 1573 واحد اجرایی بدون لیست بارگذاری شده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید