18.8 میلیارد درآمد دولت از واردات خودرو



بر اساس گزارشی که به گمرک ایران رسیده است، امسال باید حدود 18.8 میلیارد تاکان از محل واردات خودرو برای دولت عاید دولت شود، این در حالی است که با گذشت حدود چهار ماه از سال هنوز واردات خودرو و مقررات مربوط به آن وجود ندارد. یک وظیفه روشن

به گزارش ایسنا، منابع بودجه عمومی دولت در سال جاری حدود 1400 هزار میلیارد تومان است که بخشی از آن از محل منابع درآمدی یعنی مالیات و سایر درآمدها تامین می شود که مهمترین آن عوارض گمرکی است.

اخیراً سازمان برنامه و بودجه با اعلام جداول پیوست بودجه، ردیف های درآمدی به وزارت اقتصاد و دستگاه های تابعه ابلاغ و در دستور کار گمرک قرار گرفت. بر این اساس در خط 110402 مالیات بر واردات خودرو بیش از 18 میلیارد و 800 میلیارد تومان تعیین شد، این در حالی است که دولت در بودجه سال گذشته حدود 2000 میلیارد تومان برای مالیات واردات خودرو در همین ردیف پیشنهاد کرده بود که عمدتاً . بر اساس پیش بینی تعیین تکلیف خودروها در گمرک واریز و مسترد شد.

واردات خودرو از سال 1396 با تاکید بر موانع ارزی ممنوع شد، اما پس از بارها و بارها برای واردات مجدد در سال های اخیر، سال گذشته پیشنهادهای متفاوتی در این زمینه ارائه شد و در نهایت در بودجه 1401، مالیات بر واردات خودرو تعیین شد. افزایش یافتند. به عنوان یکی از منابع درآمد دولت نام برده شده است. مجلس در پایان اسفندماه مجوز واردات 96 هزار خودرو را صادر کرد که 70 هزار خودرو سواری بود.

ولی با تصویب قانون بودجه مشخص شد واردات 70 هزار دستگاه خودرو سورای منتفی است و علیرغم واکنش های مختلف به این موضوع، تاکنون هیچ سازمانی مسئولیت این روند را نپذیرفته و دلیل حذف مصوبه مجلس از بودجه ارائه نشده است.

با این حال در ژوئن امسال، قانون تنظیم واردات خودرو که در آبان ماه سال گذشته در مجلس برای ساماندهی بازار خودرو تصویب شد، به دولت ابلاغ شد. اگرچه طبق وعده کارکنان، آیین نامه واردات خودرو باید تا قبل از پایان خردادماه نهایی و ابلاغ می شد، اما اکنون با گذشت زمان تعیین شده، وزارت حراست همچنان وعده ابلاغ این مقررات را اعلام می کند. در عمل هیچ اتفاقی نیفتاد، ادامه این روند و آنچه در نهایت انجام خواهد شد. قطعا در تحقق درآمدهای پیش بینی شده در بودجه سایت بلیط خودرو تاثیرگذار خواهد بود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید