نقش هویت ایرانی و مسلمان شیعه در نقاشی های عاشورایی – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، اولین روز این نشست با حضور هادی برگزار شد. سیف پژوهشگر هنرهای سنتی ایران و پژوهشگر نقاشی کافه ای (نقاشی خیالی) یکشنبه 18 مرداد مصادف با دومین روز از ماه محرم با موضوع «نمادشناسی در کافه با تأکید بر واقعه کار می کند. عاشورادر کتابخانه موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

هادی سیف وی در این نشست به بررسی شمایل نگاری در آثار کافه با تاکید بر واقعه عاشورا و روند تاریخی شکل گیری کافه نگاری و نحوه شمایل نگاری مذهبی و ملی در آثار هنرمندان ایرانی از دوره صفویه پرداخت. به دوره معاصر

سیف در ادامه به ویژگی های آثار هنرمندانی چون سیدمهدی، استاد علیرضا، مدبر، آغاسی و دیگر هنرمندان این عرصه و چگونگی آن پرداخته می شود. برای بدست آوردن و تولید آثار ارزشمند آن هنرمندان یک بیان انجام داد

روز دوم این نشست ها سه شنبه 20 مردادماه با عنوان «نقاشی قهوه خانه ای (تخیل – پرده های درویشی)» با سخنرانی امیر مازیار، دکتری. استادیار فلسفه هنر از دانشگاه علامه طباطبایی. و دانشیار دانشگاه هنر، محقق، نویسنده و مترجم.

امیر مازیار در دومین روز این نشست به تحلیل پرده های درویشی دوران قاجار پرداخت و به بیان داستان های مذهبی و اساطیری پرداخت.

مازیار در این دیدار همچنین بر درهم آمیختن هویت اسلامی، ایرانی و شیعی در نقاشی های عاشورایی و همسویی اندیشه دینی و عقلانی در هنرمندان انقلاب تاکید کرد.

در این سریال جلسات تا اربعین حسینی با حضور هنرمندان و کارشناسان هنری، برخی از آثار عاشورایی و مذهبی از مجموعه موزه هنرهای معاصر تهران مورد بررسی قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید