چگونه در روزهای گرم تابستان خنک بمانیم؟


روزهای گرم تابستان برای بسیاری از ما سخت و طاقت فرسا است. با ادامه گرمایش جهانی، تابستان‌ها گرم‌تر و خسته‌کننده‌تر می‌شوند. آیا می دانید چگونه می توانیم از این گرما در امان بمانیم و از گرمازدگی و عوارض گرمازدگی محافظت کنیم؟ در ادامه راه حل هایی ساده برای خنک ماندن در روزهای گرم تابستان را ارائه می دهیم، راهکارهایی که در عین حال بسیار موثر هستند.

وقتی بدن خیلی گرم می شود چه اتفاقی می افتد؟

گرمای شدید احتمال مرگ و بیماری ناشی از گرمازدگی و کم آبی را افزایش می دهد. برخی افراد نسبت به سایرین در برابر گرما آسیب پذیرتر هستند، مانند:

  • سالمندان؛
  • مردم تنها؛
  • زنان حامله؛
  • افراد دارای معلولیت یا مشکلات مزمن پزشکی؛
  • ورزشکاران؛
  • افرادی که در خارج کار می کنند؛
  • فرزندان

موج گرما دوره ای است که هوا بسیار گرمتر یا مرطوب تر از حد معمول می شود. دانشمندان پیش بینی می کنند که با گرم شدن سیاره، امواج گرما شدیدتر و مکرر می شوند.

حرارت

هر چه هوا گرمتر باشد، خطر گرمازدگی بیشتر است. گرمازدگی جدی ترین بیماری مرتبط با گرما است که تنظیم دمای بدن را مختل می کند و بدن دیگر نمی تواند دمای خود را تنظیم کند. در نتیجه دمای بدن به سرعت افزایش می یابد، مکانیسم تعریق از کار می افتد و بدن نمی تواند خنک شود. تشخیص علائم گرمازدگی همیشه آسان نیست، به خصوص در افراد مسن، که معمولا کمتر قادر به تشخیص مشکلات عملکرد بدن خود هستند. با این حال، برخی از علائم هشدار دهنده وجود دارد که باید مراقب آنها بود:

به طور معمول گرمایی که از محیط دریافت می کنیم از طریق تعریق از بدن خارج می شود و به این ترتیب دمای مرکزی بدن تنظیم می شود. وقتی بدن گرما را از محیط دریافت می کند، برای خنک ماندن باید بیشتر تلاش کند تا بیشتر عرق کند، اما در محیط های مرطوب شرایط متفاوت است. در این محیط ها عرق روی پوست باقی می ماند و تبخیر نمی شود که از سرد شدن فرد جلوگیری می کند.

مراقب همسایگان و اعضای خانواده خود باشید. اگر سالمندان یا اطرافیان شما در طول موج گرما به کمک نیاز دارند، آنها را به مکانی خنک ببرید. سالمندان به ویژه در گرمای شدید آسیب پذیر هستند، زیرا بسیاری از آنها مشکلات بهداشتی اساسی دارند و تنها زندگی می کنند. معمولا ظاهر سالمندان نشان دهنده مشکل بودن آنها نیست و گرمای ناگهانی به سراغشان می آید.

چگونه برای گرمای شدید آماده شویم

گرمای شدید می تواند کشنده باشد، اما می توانید با رعایت چند نکته خطرات و عوارض آن را کاهش دهید. به طور کلی، اگر دما از 90 درجه فارنهایت (32 درجه سانتیگراد) فراتر رفت، باید فعالیت های خارج از منزل را محدود کنید زیرا خطر گرمازدگی افزایش می یابد. البته همه نمی توانند در طول موج گرما در خانه بمانند. در این مورد، رعایت نکات زیر می تواند به شما کمک کند.

با محدود کردن قرار گرفتن در معرض گرما، استراحت زیاد و هیدراته ماندن به بدن خود اجازه دهید تا با گرما سازگار شود.

1. تعویض منظم فیلتر کولر گازی

به طور کلی می توانید هر 2 یا 3 ماه یک بار فیلتر کولر گازی خود را تعویض کنید، اما اگر به طور مرتب از کولر گازی استفاده می کنید، زودتر تعویض فیلتر یا تعویض فیلتر بعد از هر طوفان گرد و غبار باعث بهبود وضعیت خانه شما می شود.

2. کشیدن پرده در طول روز و استفاده از پرده های سایه دار

استفاده از پرده های سایه دار برای جلوگیری از ورود نور خورشید به خانه
استفاده از پرده های سایه دار برای جلوگیری از ورود نور خورشید به خانه

بهتر است در ساعات اوج گرما پرده ها را بسته نگه دارید، زیرا ورود نور کمتر به خانه باعث کاهش دما و کاهش قبض برق شما می شود. پرده های سایه دار نیز برای جلوگیری از ورود نور به پنجره ها طراحی شده اند و می توانند بسیار مفید باشند. پرده سایه از ورود نور خورشید به خانه در ساعات اوج گرما جلوگیری می کند، به خصوص در ضلع جنوبی خانه که بیشترین نور خورشید را می گیرد. به این ترتیب می توانید پنجره ها را برای جریان هوا در خانه باز بگذارید.

3. استفاده صحیح از فن

اگرچه در صورت عدم وجود تهویه مطبوع باید از پنکه استفاده کنیم، اما در دمای بالاتر از 95 درجه فارنهایت (35 درجه سانتیگراد) فن در جلوگیری از افزایش دمای مرکزی بدن موثر نخواهد بود. پنکه در گرمای شدید هیچ کاری برای افراد آسیب پذیر مانند افراد مسن انجام نمی دهد و نقش چندانی در تهویه مطبوع ندارد اما در هوای نسبتا گرم انتخاب خوبی است. چرخش خلاف جهت عقربه های ساعت پنکه سقفی باعث ایجاد جریان هوا به سمت پایین می شود و در پایین نگه داشتن دما موثر است.

4. باز کردن پنجره ها در شب

اگر مکان شما شب های خنکی دارد، باز کردن پنجره ها در شب باعث خنک شدن هوای خانه می شود. نصب پرده های پنجره، حفاظ ها و قفل ها نیز ایده خوبی است زیرا در هنگام باز بودن پنجره ها خانه شما را ایمن نگه می دارد.

تهویه متقاطع نیز به خنک نگه داشتن خانه به طور طبیعی کمک می کند. تهویه متقاطع یعنی باز کردن پنجره های دو طرف خانه به طوری که هوای خنک از پنجره رو به باد وارد شود و هوای گرم از پنجره طرف دیگر خانه خارج شود.

5. مقدار زیادی آب بنوشید

در گرمای شدید، بدن به سرعت مایعات را از دست می دهد و این منجر به کم آبی بدن می شود. وقتی در معرض گرمای شدید قرار می گیرید، قلب باید سخت تر کار کند و خون بیشتری پمپاژ کند تا با تبخیر مداوم از طریق پوست سازگاری داشته باشد.

نوشیدن آب معدنی مفیدتر است زیرا بدن مایعات و مواد معدنی زیادی را از طریق تعریق از دست می دهد. اگر در گرما کار می کنید، هر 15 تا 20 دقیقه یک لیوان آب بنوشید. نوشیدن آب در فواصل زمانی کوتاه تر از نوشیدن مقادیر زیاد آب در مدت زمان طولانی موثرتر است.

6. آهسته تر حرکت کنید

در گرمای شدید، باید آهسته تر از حد معمول حرکت کنید. پیاده روی باعث می شود بدن گرمای بیشتری تولید کند که باید از طریق تعریق و تنفس از بدن خارج شود.

سخت ترین کارهای فیزیکی را در ساعات اولیه روز که دما کمتر است انجام دهید.

7. استفاده از ضد آفتاب و ماندن در سایه

این بسیار واضح و آشکار است. با انجام این کار، هم از پوست خود در برابر آسیب های طولانی مدت محافظت می کنید و هم خنک می مانید. آفتاب سوختگی عملکرد پوست را مختل می کند و عملکرد مناسب پوست برای ادامه دفع گرما از بدن بسیار مهم است.

اگر به سایه دسترسی ندارید، از وسایل ارزان قیمتی مانند پنکه قابل حمل یا مه آب برای خنک کردن خود استفاده کنید.

استفاده از آبپاش برای خنک کردن شما در روزهای گرم تابستان

8. یک پارچه یا یخ سرد روی مچ دست، گردن و پیشانی قرار دهید

می توانید هر چند ساعت یکبار تکه های یخ یا کمپرس سرد را به مدت 5 ثانیه روی مچ دست خود قرار دهید. استفاده از کمپرس سرد روی گردن و پیشانی نیز می تواند به خنک شدن شما کمک کند. فقط مراقب باشید برای جلوگیری از سرمازدگی از کمپرس یخ یا کمپرس سرد برای مدت طولانی استفاده نکنید.

9. دوش آب سرد را کاهش دهید

شاید فکر کنید بهتر است در گرمای شدید دوش آب سرد بگیرید، اما این در دراز مدت کمکی به خنک شدن شما نمی کند. گرفتن دوش آب سرد یا نشستن در مقابل یک کولر گازی قوی می تواند وضعیت را بدتر کند. این کار باعث می شود که موقتاً احساس بهتری داشته باشید، اما بدن شما با انتقال خون از پوست به سمت مرکز بدن واکنش نشان می دهد و در بازگشت به محیط گرم تر، عرق کردن و خنک شدن را سخت تر می کند.

10. استفاده از پایین ترین سطح خانه

استفاده از زیرزمین در هنگام گرمای شدید ایده خوبی است، زیرا زیرزمین سردتر از سطح است. اگر زیرزمین ندارید، در هنگام موج گرما در پایین ترین سطح خانه خود بمانید.

11. پوشیدن لباس های گشاد

با پوشیدن لباس های سبک و گشاد می توانید راحت تر خنک بمانید. از پوشیدن رنگ های تیره خودداری کنید زیرا گرمای بیشتری را جذب می کنند.

12. ورزش در فضای باز را کاهش دهید

اگر نمی خواهید با عواقب گرما مواجه شوید، برنامه ورزشی روزانه خود را فراموش کنید. اگر نمی توانید یک روز را بدون ورزش بگذرانید، تمرینات خود را قبل از ساعت 10 صبح انجام دهید تا دچار گرمازدگی نشوید. بهتر است تا زمانی که دمای هوا به زیر 80 درجه فارنهایت (27 درجه سانتیگراد) نرسد، از ورزش در هوای گرم خودداری کنید. اگر در داخل خانه ورزش می کنید، آن را در خنک ترین قسمت خانه انجام دهید.

13. خودمراقبتی در حمل و نقل عمومی

اگر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می کنید، باید راه هایی برای خنک ماندن پیدا کنید. مثلاً در سایه بمانید و هر زمان که می توانید آب بنوشید. البته بهترین روش به خشکی یا رطوبت هوا بستگی دارد، زیرا بدن در هر یک از این شرایط به طور متفاوتی خود را خنک می کند. در گرمای خشک، سرمایش تبخیری موثرتر است. بنابراین می توانید از بطری اسپری آب استفاده کنید. اما در مکان های گرم و مرطوب بهتر است پنکه جیبی همراه داشته باشید زیرا در رطوبت بالا میزان تبخیر بدن کاهش می یابد و باد موثرتر از آب است.

در صورت امکان از نشستن روی نیمکت در ایستگاه اتوبوس خودداری کنید. سطح فلزی نیمکت زیر نور خورشید گرم می شود و می تواند پوست را بسوزاند.

14. درخواست وسایل راحتی در محل کار

همه محل های کار امکانات لازم برای مقابله با گرمای شدید را ندارند. کارمندان به ویژه افراد آسیب پذیر در برابر گرما مانند زنان باردار باید از کارفرمایان خود بخواهند که تجهیزات لازم را برای آنها فراهم کنند. می توانید چیزی به سادگی آب یا مدفوع بخواهید. کارفرمایان کارگرانی که در فضای باز کار می کنند نیز باید کارگران را ملزم به استراحت در گرمای شدید کنند و امکاناتی مانند سایه و آب آشامیدنی را در نزدیکی محل کار خود فراهم کنند.

15. برای موج گرما آماده شوید

همیشه غذا و آب آشامیدنی کافی در دسترس داشته باشید، زیرا آب و هوای شدید می‌تواند باعث قطع برق یا آب شود، یا ممکن است هوا خیلی گرم شود و برای تهیه غذا بیرون بروید.

حرف پایانی

اگر برای شما گرم است، برای حیوان خانگی شما گرمتر است. بنابراین اگر عرق می کنید، مراقب حیوان خانگی خود باشید تا از گرما در امان بمانید. به هشدارهای رسانه ها و سایت هواشناسی درباره موج گرما توجه کنید و توصیه های مربوطه را رعایت کنید. قبل از موج گرما اقدامات لازم را انجام دهید و تا حد امکان از خانه خارج شوید.

شما بگو

آیا روش های بالا را امتحان کرده اید؟ به نظر شما کدام یک از این روش ها موثرتر است؟ از چه روش های دیگری برای درمان گرما استفاده می کنید؟ ما دوست داریم نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.


نحوه خرید - مجموعه صوتی مراقبت از خود
سلامتی با ارزش ترین ارزش انسانی است




فروشگاه چطور - مجموعه صوتی روابط عاطفی و ازدواج

دلیل بسیاری از خیانت ها یا طلاق های زناشویی این است که نمی دانیم چگونه با شریک یا همسرمان ارتباط برقرار کنیم.

به این مجموعه صوتی گوش دهید و تاثیر آن را در زندگی مشترک خود احساس کنید.




هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید